Wat is een ondernemingsplan en hoe maak ik dat?

Wat is een ondernemingsplan en wat staat er in een ondernemingsplan

Elke ondernemer die start met zijn of haar bedrijf, heeft een plan. Dat is vaak een mooi idee, waar je al jaren over nadenkt. En zodra je er klaar voor bent om de start naar het ondernemerschap te zetten, is het goed om alles op papier te zetten. De tijd die je steekt in het schrijven van je ondernemingsplan is misschien wel je eerste, maar zeker niet je minste investering. Niemand stelt je verplicht om zo’n plan te schrijven, maar belangrijk is het wél. Wat is een ondernemingsplan en hoe maak ik er één?

Waarom is een ondernemingsplan belangrijk?

Als je start met ondernemen, neem je risico. Je investeert tijd, middelen en netwerk in je plannen. Je wilt dus gedegen aan de slag. En een goede voorbereiding vergroot simpelweg je kans op succes. Een ondernemingsplan geeft je inzicht in je eigen vaardigheden, de doelen die je wilt stellen, jouw positie in de markt en de financiële haalbaarheid van jouw idee. Dat is vooral handig als je externe partijen wilt betrekken bij je plannen. Zoals investeerders of de bank. Maar wat is een ondernemingsplan? En wat staat er in? Ik geef je hieronder de drie belangrijkste onderdelen van je ondernemingsplan.

1. Jij als ondernemer in relatie tot je plannen

Jij als ondernemer en je ondernemingsplan
Jij als ondernemer en je ondernemingsplan

Als ondernemer neem je altijd jezelf mee. Je eigen vaardigheden en competenties. Jouw voorkeuren en je persoonlijke doelen. Jij begint jouw ondernemingsplan daarom met informatie over jezelf en jouw nieuwe bedrijf. Je stelt jezelf vragen als ‘wie ben ik?’ En ‘waarom wil ik een bedrijf beginnen’? Zet daarbij goed op een rijtje wat je vaardigheden en competenties zijn, die je kunnen helpen in jouw ondernemerschap. Maar ook welke dingen je nog kunt verbeteren.

Persoonlijke gegevens

Je kunt jouw ondernemingsplan gebruiken om jezelf te presenteren aan een bank of andere investeerders. Of aan andere partijen die jij als stakeholder ziet binnen jouw toekomstige onderneming. Andere partijen kijken niet alleen naar je idee, maar ook naar wie jij bent en wat je al gedaan hebt. Schrijf daarom je basisgegevens op, zoals je naam, adres, woonplaats, gezinssamenstelling, rijbewijs, opleidingen en je vorige werkgevers. Dit deel van je plan lijkt eigenlijk precies op een CV.

Persoonlijke eigenschappen en vaardigheden

Schrijf uitgebreid op waarom jij ondernemer wilt worden. Beschrijf jouw motivatie waarom je dit idee in de wereld wilt brengen. Noteer de vaardigheden die je daarbij in kunt zetten. Maar ook de relevante kennis die je hebt en de persoonlijke eigenschappen, die passen bij een ondernemer.

Vergeet niet om naast jouw sterke punten ook je zwakke punten te omschrijven. Heb je bijvoorbeeld verstand van met geldzaken, administratie en marketing? En ben je al een goede verkoper en is netwerken een tweede natuur? Bijna niemand heeft alles al onder de knie voordat ze starten. Dus maak een plan, hoe jij jezelf kunt verbeteren op diverse vakgebieden.

Je idee uitgebreid opschrijven

De basis van je ondernemersavontuur is jouw idee. Het idee dat je misschien al jaren in je hoofd hebt, zet je nu op papier. Doe dit zo kort en helder mogelijk. Dat brengt focus in je doelen. En zal het uitwerken van je plan ook makkelijker maken.

Je bedrijf, hoe gaat dat eruit zien?

Beschrijf hoe je met je idee aan de slag gaat. Maak duidelijk wat je precies gaat doen. Ook hoe je dat wilt doen en welke missie, visie en waarden op jouw bedrijf van toepassing zijn. Welke doelen wil je bereiken en op welke doelgroep ga jij je richten? Je krijgt met deze oefening meer gevoel over de concrete uitvoering van je plannen. Bedenk welke vorm jouw onderneming krijgt. Welke onderdelen horen daarbij?


LEES OOK: Een nieuwe business starten dit zijn belangrijke aandachtspunten
EN Freelancer worden? Waar moet ik allemaal aan denken?


  • Bepaal de rechtsvorm. Wordt jouw bedrijf een eenmanszaak, een BV of een vof? En waarom?
  • Ga je fulltime of parttime ondernemen? Heb je nog een baan ernaast? Of een druk gezin? Geef aan hoe jij denkt voldoende tijd en energie in je bedrijf te kunnen steken.
  • Wat wordt de bedrijfsnaam? Je kunt deze vastleggen bij een merkenbureau. En je kan alvast de URL claimen, zodat jouw website past bij je bedrijfsnaam.
  • Wanneer ben je van plan je in te schrijven bij de KvK?
  • Op welke plek wil je ondernemen? Locatie is een belangrijk onderdeel van jouw succes. Tenzij je online ondernemer wilt worden. Denk hier over na en onderzoek de mogelijkheden.
  • Als je een locatie kiest, onderzoek dan ook bestemmingsplan en vergunningen, die je eventueel nodig hebt. En check de concurrentie in de buurt.
  • Heb je diploma’s of vergunningen nodig om je beroep uit te oefenen? En heb je die al?
  • Welke verzekeringen moet je afsluiten voor jouw bedrijf?
  • Heb je al nagedacht over de algemene voorwaarden, die je op gaat stellen? Of zijn die al klaar?
  • Ga je de administratie zelf doen, of heb je daar al een boekhouder of accountant voor gevonden?
  • Neem je straks personeel aan of wordt je ZZP-er? En waarom?
  • Waar wil je over drie jaar staan met jouw bedrijf en hoe ga je dat doel bereiken?
  • Hoe ga je jouw pensioen regelen? Als je geen baan meer hebt, moet je dat zelf regelen.

Als je antwoord geeft op al deze vragen, heb je al een aardig goed begin gemaakt. Maar je bent nog niet klaar voordat je ook de financiën en het marketingplan hebt uitgewerkt. Dus lees snel verder!

3. Het financiële plan voor jouw bedrijf

Financieel plan als onderdeel van jouw ondernemingsplan
Financieel plan als onderdeel van jouw ondernemingsplan

Het financiële plan gaat over de geldzaken binnen jouw bedrijf. Het is het belangrijkste hulpmiddel om te bepalen of jouw ondernemingsplan financieel haalbaar is. Ook is het dé manier om je financieringsaanvraag aan te bieden aan de bank of andere financiers. Dat plan helpt je om anderen ervan te overtuigen geld in jouw bedrijf te investeren.

Je financiële plan bestaat uit vier deelbegrotingen. De investeringsbegroting en de financieringsbegroting vormen samen de beginbalans van je bedrijf. Daarin geef je aan welke investeringen je nodig hebt om te starten. En hoe je die financiering wilt regelen. Misschien heb je eigen geld, ga je naar de bank of kun je andere investeerders vinden. Crowdfunding is tegenwoordig ook heel populair. En er zijn ook Microkredieten tot 50 duizend euro voor startende ondernemers.

In de exploitatiebegroting staan de verwachte opbrengsten en kosten over een bepaalde periode. Meestal voor de komende drie jaar. Met de liquiditeitsbegroting zie je of je op elk moment genoeg geld hebt om aan je betalingsverplichtingen te voldoen. Vooral als je veel investeringen doet, kan je op bepaalde momenten te weinig geld hebben, waarmee je lopende betalingen kunt doen. Afhankelijk van je bedrijfsvorm en jouw situatie maak je ook een privé begroting.


LEES OOK: Online winkel beginnen? Uitgebreide checklist!
EN Horecazaak starten? Zo begin je goed!


3. Je marketingplan

Je marketingplan als onderdeel van je ondernemingsplan
Je marketingplan als onderdeel van je ondernemingsplan

Op de vraag wat is een ondernemingsplan? Hebben we een lang antwoord, zoals je merkt. En het is allemaal even belangrijk. Het derde belangrijke onderdeel van dit plan is je marketing. Je gaat in dit deel van je ondernemingsplan wat dieper in op je doelgroep en de markt. Het marketingplan is een planmatige aanpak om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij je potentiële klanten. Je neemt alle doelstellingen die je eerder opschreef en gaat concreet opschrijven, hoe je die wilt gaan bereiken.

Marktonderzoek doen

De basis van jouw marketingplan vormt een marktonderzoek. Dat kun je groots aanpakken en uit handen geven aan een gespecialiseerd bureau. Maar je kunt dat ook zelf doen. Je onderzoekt wat je concurrenten aanbieden, zitten er bijvoorbeeld al aanbieders in jouw stad? Of je doet een online search als je online gaat ondernemen.

Als er al aanbieders zijn, die succesvol zijn, dan weet je dat er al vraag is naar jouw product of dienst. Beschrijf dan hoe jij je gaat onderscheiden. Ben jij de eerste? Dan moet je onderzoeken of er mensen zullen zijn, die interesse hebben in jouw dienst of product. Maak op basis van je marktonderzoek een inschatting over de grootte van jouw markt of marktaandeel.

Wat staat er in je marketingplan?

  • Doelgroep en klantonderzoek: je omschrijft je doelgroep. Uit je marktonderzoek blijkt wat voor soort klanten jij krijgt en hoeveel dat er in potentie kunnen zijn.
  • SWOT-analyse: je brengt in kaart wat jouw sterktes en zwaktes zullen zijn in de markt. In relatie tot je klanten en zeker ook ten opzichte van de markt. Wat breng jij wat anderen nog niet deden? Wat maakt jou sterker? En waar kun jij minder dan een andere aanbieder betekenen? Wat zijn jouw zwakten? Het is belangrijk om dat te weten. Je weet dan waar je de nadruk op mag leggen in je campagnes en ook waar jij nog aan mag werken.
  • Marketingmix: Je beschrijft op welke manier jij de markt wilt gaan bewerken. Welke online- en offline advertentie uitingen wil je gaan inzetten?
  • De vier p’s: de eerste 4 p’s van de 10 P’s van marketing die er inmiddels zijn, zijn product, prijs, promotie en plaats. Ze vormen de basis voor een succesvol bedrijf. Je product of dienst is immers waar jij je geld mee gaat verdienen. De prijs bepaalt hoeveel marge je overhoudt, de promotie helpt je om je klanten daadwerkelijk te bereiken. En de plaats bepaalt mede hoeveel aanloop je hebt en ook hoeveel concurrentie er is.

TIPS

Tot zover heb je een beknopt marketingplan. Maar als je het echt goed wilt doen, pak je nog een aantal belangrijke punten mee op de marketing. Lees wat alle 10 P’s van Marketing inhouden en geef ze allemaal aandacht in je ondernemingsplan!

Vergeet niet dat jouw website een belangrijk onderdeel van je marketing wordt. Online marketing en content marketing zijn op dit moment onmisbaar voor elk bedrijf. Daarbij is SEO, ofwel jouw vindbaarheid in de zoekmachines essentieel. Volg de link hieronder om er alles over te lezen!


LEES OOK: Wat is seo? En hoe werkt seo? (inclusief gratis e-book en voordelige cursus)


Extra tips

Hou het kort en krachtig

Houd je ondernemingsplan wel zo kort en simpel mogelijk. Dus schrijf alleen de belangrijkste dingen op. En wel zo kort en helder mogelijk. Geen lange verhalen dus. Het moet voor de gemiddelde lezer goed te begrijpen zijn. Je vindt online genoeg voorbeelden die je kunt downloaden en invullen.

Gebruik je plan zo lang mogelijk

Je weet nu hoe een ondernemingsplan eruit moet zien. Als je het eenmaal gemaakt hebt, kun je het na de start van je bedrijf ook blijven gebruiken om de voortgang in de gaten te houden. Kloppen je prognoses nog? Moet je bijsturen? En hoe kun je dat doen? Zo hou je jouw bedrijf goed in de gaten en vergroot je de kans op succes.

Foto credits in dit artikel: Alle foto’s via Pexels.com: Foto boven door Bich Tran, foto vrouw met plan door cottonbro studio, foto handen met geld door Pixabay en foto computer en digital marketing door Mikael Blomkvist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.