Horecazaak starten? Zo begin je goed!

Een eigen horecazaak

horecazaak

Voor veel mensen is het een droom om een eigen horecazaak te starten. Zelfs in deze onzekere tijd. Een leuk restaurantje, een gezellig café of een theehuisje met gezonde taartjes. Om van ‘droom’ naar ‘starten’ te komen is het goed je te verdiepen in de vele overheidsregels die daarbij komen kijken. Het is een goede test om te kijken of je het echt wilt, want er zijn veel regels en je hebt vergunningen nodig. En dat kost tijd, inzet en geduld.

Financiering en verzekeringen

Als je een horecazaak wilt starten heb je geld nodig. Behalve de koop of huur van een pand, wil je ook een professionele keuken en een gezellige inrichting voor je zaak. Financiering is niet altijd makkelijk te krijgen voor starters. Maar er zijn wel mogelijkheden. Zoek dat eerst goed uit. En wat kost een zakelijke lening eigenlijk? Ook kun je dan gelijk bekijken welke andere risico’s je loopt als horecaondernemer. En waarvoor moet je een verzekering afsluiten? Ga daar even goed voor zitten met een specialist.

Bestemmingsplan en bouwvergunning

Heb je een ideale plek voor jouw restaurantje of theehuis gevonden? Midden in de stad of aan de rand van het bos? Teken dan niet overhaast een huurcontract, maar informeer eerst bij de gemeente naar het bestemmingsplan. Heeft het gebouw een horecabestemming? Of zijn de plannen van de gemeente anders? Is dat op lange of korte termijn? En is het mogelijk het bestemmingsplan te laten wijzigen? Dit soort dingen kosten veel tijd. Dus als je snel wilt beginnen, is het misschien wijs om verder te zoeken naar een betere locatie. Heb je dan je plek gevonden en wil je verbouwen om alles precies naar je zin te maken? Vraag dan op tijd een bouwvergunning aan bij de gemeente. Wil je ingrijpende veranderingen aanbrengen, ook aan de buitenkant van het pand, zorg dan dat je ook een aparte omgevingsvergunning aanvraagt.

Brandveiligheid en vergunning

Bij een horecazaak is het belangrijk om de brandveiligheid te waarborgen. Laat daar een specialist naar kijken, voordat je zelf beslissingen neemt over verbouwing. Als later blijkt dat de brandweer het niet goedkeurt, krijg jij onnodige kosten. Dus ga vooraf al in gesprek. Voor hotels is het ook verplicht een speciale omgevingsvergunning voor ‘brandveilig gebruiken’ te hebben. Vraag die dus ook aan. Voor andere gebouwen is een ‘gebruiksmelding’ meestal voldoende. Bij het omgevingsloket online kun je erachter komen welke situatie op jouw toekomstige horecabedrijf van toepassing is.

Meer regels om goed op te letten

Horecazaak starten
Ook als je vanuit huis start of in een foodtruck, moet je aan veel eisen voldoen.

Behalve de bovenstaande vergunningen, zijn er nog meer zaken waar je op moet letten. Ik noem ze hier kort, maar ze zijn net zo belangrijk! En de meeste regels gelden ook als je vanuit huis of in een foodtruck aan het werk gaat.

Hygiëne

Horecaondernemers moeten beschikken over een HACP-plan (hygiëne) of kunnen aantonen dat ze een goedgekeurde hygiënecode volgen, bijvoorbeeld die van het BhenC. Dit geldt voor alle horecazaken, of je nu een eetcafé begint, een sapjesbar opent of het land gaat doorkruizen in een foodtruck.

Drank- en horecavergunning

Alcohol schenken mag niet zomaar. Daarvoor is een drank- en horecavergunning nodig van de gemeente. Ook moet het bedrijfspand en jouw personeel aan bepaalde eisen voldoen.

Milieubeheer

Elke horecaondernemer krijgt te maken met milieuvoorschriften op het gebied van bijvoorbeeld energie, geluid en afvalstoffen. Een speciale vergunning is meestal niet nodig, maar je moet wel melding doen bij de gemeente.

Exploitatievergunning

In sommige gemeenten is het nodig een speciale ‘exploitatievergunning horecabedrijf’ aan te vragen als je wilt starten met je horecazaak.

Terrasvergunning

Heb je de ruimte om een terras buiten neer te zetten bij mooi weer? Dat is een groot pluspunt voor je horecazaak. Maar let erop dat je zelfs voor een terras op eigen terrein een terrasvergunning bij de gemeente aan moet vragen.

Muziekrechten

Vergeet ook de muziekrechten niet. Als je in het openbaar muziek laat horen, moet je muziekrechten betalen. Je kunt daarvoor terecht bij Buma Stemra, die de toestemming regelen via het uitgeven van licenties.

Wees precies en blijf praten

Nog steeds enthousiast na het lezen van deze lijst aan regels? Dan is het misschien wel tijd om jouw horecazaak te starten! Om als horecaondernemer soepel je bedrijf te runnen en je straks vooral met klanten bezig te hoeven houden, is het belangrijk vanaf het begin goed in gesprek te blijven met de handhavers van alle regels waar jouw bedrijf aan moet voldoen. Praat ook eens met een ervaren horeca ondernemer. Die weet veel, omdat hij door deze fase al heen is. En zelfs van zijn fouten kun je veel leren. Het scheelt je veel tijd en dus geld als je deze fase zonder kleerscheuren doorkomt.

Belastingdienst en KvK

Na een periode van ideeën en mogelijkheden onderzoeken, is het tijd om te starten. Als je ondernemer wilt worden moet je altijd eerst langs de Kamer van Koophandel (KvK). Je schrijft je daar dan in in het Handelsregister. Na jouw inschrijving zal de KvK deze gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst. Je hoeft je dus niet nog apart aan te melden bij de fiscus. Meestal is dit ook het moment om een zakelijke rekening te openen. Daarbij heb je de inschrijving van KvK nodig. Zowel de KvK als de bank hebben waardevolle informatie uit de markt. Laat je daarom goed adviseren.

Inrichten, personeel & marketing

Als je aan alle regels hebt voldaan, kun je je gaan storten op de inrichting. Het concept heb je klaar, want je hebt vast al ideeën over de sfeer, het type eten en de service die je wilt bieden. Je hebt een keuken nodig waarin je goed en ergonomisch kunt werken. Als ondernemer kun je bij de groothandel inkopen zoals horecagrootkeukenshop. En straks ook voor de ingrediënten voor de heerlijke gerechten die je jouw gasten voor gaat zetten bijvoorbeeld bij Sligro. Als de inrichting klaar is en je hebt het juiste personeel uitgezocht, wordt het tijd om je marketingplan verder uit te rollen. Organiseer in elk geval een grote, ludieke opening en zorg dat je de plaatselijke pers hiervoor uitnodigt. Dat is alvast het begin. En gaandeweg zal je steeds beter weten wat jouw zaak tot een succes kan maken, zolang je in gesprek blijft met je klanten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.