Hoe kom ik aan klanten?

Steeds meer digitaal, hoe kom ik aan klanten?

Steeds meer handel wordt digitaal geregeld. Als je een webshop hebt ben je dat al veel langer gewend. Maar ook horeca ondernemers moeten beter vindbaar zijn om boekingen en reserveringen te krijgen. Zomaar ergens binnenlopen, omdat je toevallig in de buurt bent, is niet meer zo gewoon sinds Covid. En ook freelancers en zzpers moeten slagen maken om hun aanbod zoveel mogelijk digitaal vindbaar te maken, nu netwerkbijeenkomsten weg zijn gevallen. Hoe kom ik aan klanten als fysieke marketing en netwerken lastig zijn? Het is de hoogste tijd dat elke ondernemer kennis neemt van de wetten van online marketing.

Online marketing

Online marketing is het promoten van je product of dienst via internet. Je kunt er online klanten mee trekken. Dit kan op verschillende manieren en via diverse kanalen. Zo heb je bijvoorbeeld social media marketing, content marketing en zoekmachine optimalisatie.

  • Social media marketing: je gebruikt social media om je klanten te bereiken. Voorbeelden zijn Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Tiktok of LinkedIn.
  • Content marketing: Je gebruikt content op verschillende online kanalen om verhalen met jouw doelgroep te delen. Die verhalen versterken jouw merk.
    Binnen deze vorm van marketing gaat de voorkeur steeds meer uit naar zogenaamde ‘Value-first’ artikelen. Dat betekent dat je waardevolle informatie biedt aan je doelgroep, nog voordat je een commercieel aanbod doet.
    Bij content marketing horen trouwens behalve teksten ook afbeeldingen, video’s en podcasts. Door het gebruik van diverse soorten inhoud voor je artikelen, maak je de kans op succes groter.
  • Zoekmachine optimalisatie: ervoor zorgen dat je gevonden kunt worden in Google. Je kunt bestaande content op je eigen website optimaliseren, of nieuwe content maken volgens een geoptimaliseerd plan. Zoekmachine optimalisatie noemen we ook wel SEO (Search Engine Optimization). En ook al noem ik deze apart, SEO is onlosmakelijk verbonden aan content marketing.
  • E-mail marketing: via email jouw doelgroep bereiken. Dat kan je doen door zelf een lijst op te bouwen, of te adverteren bij partijen die al veel mensen op hun lijst hebben staan.
  • Digital advertising: online reclame maken kan bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google met Google adds, op websites of via social media.
  • Affiliate marketing: waarbij kunnen anderen jouw product of dienst promoten. Zij worden beloond wanneer klanten daadwerkelijk via hen naar jouw website gaan en iets van jou kopen.

Jouw doel en doelgroep helder krijgen is belangrijk

Als je klanten wilt vinden is het belangrijk dat je precies weet hoe die klanten eruit zien. Welke interesse heeft jouw ideale klant? Welke problemen heeft hij of zij en welke behoefte kan je voor hen vervullen? Denk hier goed over na, voordat je met wat voor soort marketing ook begint. Maak daarom eerst een marketing strategie.

Marketing strategie om klanten te vinden

Hoe pak je dat aan? Een marketing strategie of marketing plan maken is belangrijk omdat je dan al je content en uitingen goed kunt afstemmen op jouw ideale doelgroep. Welke onderdelen zijn belangrijk in een marketing plan?

  1. Doelgroep bepalen
    Wie wil je bereiken? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Wat zijn de problemen en behoeften van deze klanten? En waar kun je ze vinden? Als je dit weet, kun je bedenken waar je die mensen het beste kunt bereiken.
  2. Jouw boodschap
    Welke boodschap wil je brengen aan jouw klanten? Wat wil je communiceren? Denk daar vooraf over na en houd je boodschap vooral eenvoudig.
  3. Het doel van jouw marketing acties
    Wat wil je precies bereiken? Wil je meer bezoekers naar je website? Bijvoorbeeld door een betere positie in de zoekmachines. Of wil je meer naamsbekendheid? Zodat mensen jou ook zelf op zouden kunnen zoeken als zij klaar zijn om iets te kopen van je.
  4. Welk budget heb je ervoor over?
    Als je een marketing plan wilt uitvoeren om klanten te vinden, is het belangrijk om te weten dat het altijd geld kost. Onderzoek de prijzen voor verschillende soorten marketing. Kijk wat je zelf wilt leren of uit wilt besteden.
    Over het algemeen kun je zeggen dat reclame maken duurder is dan social media marketing of het opbouwen van je eigen e-mail lijst.

    Als je alles uitbesteedt ben je veel meer geld kwijt, dan wanneer je je zelf verdiept in bijvoorbeeld content marketing en zoekmachine optimalisatie. Dan kost het je natuurlijk wel wat meer tijd, maar je hebt dan wel zelf de touwtjes in handen. Daar kun je jaren plezier van hebben. En het bespaart je veel geld.

Algemene tips als je klanten wilt vinden

Het maakt niet uit welke vorm van marketing je inzet. Je kiest het soort dat past bij jouw doelgroep, jouw boodschap en jouw budget. Er zijn wel drie belangrijke algemene tips, die ik je mee wil geven:

1. Wees consistent

Om jouw boodschap via verschillende kanalen of in verschillende vormen van online marketing goed over te laten komen bij de doelgroep, is het belangrijk dat de boodschap eenduidig en samenhangend is. Op die manier blijft de boodschap ook beter en  langer hangen bij jouw doelgroep.

2. Gebruik een call to action

Ook als je je richt op content marketing en eerst waardevolle informatie wilt geven aan jouw doelgroep, is het belangrijk een call to action op te nemen in je uitingen. Uiteindelijk wil je iets bereiken met jouw content. Het is daarom belangrijk dat een potentiële klant de mogelijkheid heeft om actie te ondernemen na het lezen of zien van jouw verhalen, afbeeldingen of video’s. Zorg daarom altijd voor de juiste contactgegevens, een aanmeldknop of link naar jouw website.

3. Blijf ermee aan de gang

De kracht van herhaling speelt een grote rol in alle soorten marketing. Het is daarom geen éénmalige actie, maar een doorlopend proces. Het is ook belangrijk dat de informatie en de content die je verspreidt, up-to-date is. Dat zorgt voor autoriteit, vertrouwen en betere zoekresultaten in Google.

Wat kan ik voor je doen?

Ik hoop dat ik je hiermee een goed overzicht heb gegeven over vormen van marketing, waarmee jij online klanten kunt vinden. Zelf help ik al 20 jaar vrouwelijke ondernemers met zichtbaarheid online. Ik schreef ook een online programma over ‘SEO schrijven voor vindbaarheid online’. Je leert dan in vijf compacte lessen hoe jij zelf aan de slag kunt met content marketing. En je leert hoe je met jouw online uitingen ook goed gevonden kunt worden in de zoekmachines. Daar kun je jarenlang plezier van hebben. Wil je meer weten? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.