Wat is online marketing?

Wat is online marketing?

Wat is online marketing? Het zijn alle activiteiten die horen bij het promoten van producten of diensten via het internet. Dat kan via je eigen website, social media of door adverteren op de sites van anderen. Daar hoort ook zakelijk bloggen bij. Op je eigen site en als gastblogger voor anderen. En natuurlijk zoekmachine optimalisatie.

Wat is het doel van online marketing?

Het uiteindelijke doel is om jouw doelgroep via het internet aan te spreken en jouw producten of diensten te verkopen. Zodat jij je doelstellingen kan bereiken. De doelstellingen van online marketing hoeven niet altijd direct ‘meer verkoop’ te zijn. Je kan het ook inzetten om jouw naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers aan te trekken voor je website of de klantloyaliteit te verbeteren.

Voorbeelden van online marketing

Een aantal voorbeelden van online marketing zijn: social media exposure, zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie. Ook affiliate marketing en online adverteren horen bij online marketing. Online adverteren kan via zoekmachines, social media en grotere websites, die jouw doelgroep bereiken. Online marketing wordt ook wel internet marketing genoemd.

Wat is het verschil tussen online marketing en digital marketing?

Online marketing is een onderdeel van digital marketing. Digital marketing omvat alle vormen van marketing, die niet via de traditionele vormen van marketing plaatsvinden. Zoals radio en TV, kranten en tijdschriften in print en live events. Dus naast de online marketing, die op het internet plaatsvindt, gaat digital marketing ook over e-mail marketing, SMS en bijvoorbeeld Web TV. In de volksmond worden deze begrippen door elkaar gebruikt, maar zijn dus niet helemaal hetzelfde.

Waarom online marketing?

Online marketing is een essentieel onderdeel geworden voor bijna elke ondernemer of organisatie die haar doelgroep wil bereiken. De kunst is om de juiste online marketing strategie te bepalen, zodat jouw bedrijf de beste resultaten kan behalen. De voordelen van online marketing zijn:

– Je kan je doelgroep heel gericht bereiken door de juiste kanalen te kiezen

– Je hebt een groot bereik

– Het is vaak goed meetbaar

– Je kan makkelijker bijsturen dan bij traditionele vormen van marketing

Hoe start je met online marketing?

Natuurlijk kan je in het wilde weg heel veel van je laten horen op het internet. En eerlijk is eerlijk: soms werkt dat als een trein. Als je precies weet welk verhaal je wil vertellen, wie je doelgroep is en welke output je wil zien, kan je ook vrij snel gewoon beginnen. Maar zeker als je bedrijf groeit moet je meer doen om een duidelijk beeld te houden van het succes van je online marketing uitingen.

Jouw missie en ideale klant omschrijven

Voor de meeste startende ondernemers is het helemaal niet zo duidelijk wat precies hun missie en de visie is. En wie is nu die ideale klant? Welk verhaal past het beste bij jouw bedrijf? Het is goed om dat eerst helder te krijgen. Want zonder een duidelijk beeld van jouw ideale klant, schiet je altijd met hagel. Dat kost je onnodig veel tijd en geld.

Brand persona bepalen

Voordat je aan de slag gaat met online marketing is het belangrijk om precies te weten wat jouw doelgroep is. Wie heeft baat bij jouw oplossingen in de vorm van producten of diensten. Wiens problemen kan jij als geen ander oplossen?

Door alle kenmerken van jouw ideale klant op een rijtje te zetten, kom je uiteindelijk op één persoon, die perfect past bij wat jij te bieden hebt. We noemen dat de brand persona. Je kan hem of haar zelfs een naam geven.

Vervolgens schrijf en spreek je voortaan specifiek hem of haar aan als je teksten schrijft, advertenties maakt of andere marketing activiteiten onderneemt. Je weet dan zeker dat iedereen, die lijkt op deze persoon zich aangesproken zal voelen.

Een goede website

Dé plek waar jij klanten terecht wil laten komen is je eigen website. Op deze plek kan je online bezoekers overhalen om klant te worden bij jou. Een goede website zit technisch goed in elkaar en heeft heldere teksten, die antwoord geven op vragen van klanten.

Jouw doelstellingen helder formuleren

Het is daarna belangrijk om jouw doelstellingen en KPI’s duidelijk te hebben om een effectieve marketing strategie op te zetten. Wat zijn KPI’s? Deze letters staan voor Kritieke Prestatie-Indicatoren. Je kan er de prestaties van je organisatie, je teams en de afzonderlijke medewerkers mee meten. En dus ook jouw marketing activiteiten. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet.

Een goede KPI stel je op volgens het SMART-principe. Dat betekent dat hij moet voldoen aan de volgende eisen:

Specifiek – Is de doelstelling eenduidig?

Meetbaar – Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?

Acceptabel – Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep

Realistisch – Is het doel haalbaar?

Tijdsgebonden – Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Ga je hier eerst goed voor zitten? Dan is de kans veel groter dat je succes boekt. Je kan de KPI’s ook als kleine ondernemer maar beter helder hebben. Je kan er richting mee bepalen en het bespaart je veel tijd.

Voorbeelden: Denk aan je visie en missie. Draag je die voldoende uit in je marketing communicatie? Hoeveel nieuwe bezoekers kreeg je website? Op welke positie in Google sta je? Hoe gaat het met de verkoop? Loop je op schema of moet je bijsturen? Hoeveel investeer je in marketing en wat levert het je op?

Breng al deze doelen en factoren in kaart voor jezelf. Zo kan je eenvoudig een vinger aan de pols houden. Niet alleen voor de online marketing, maar voor je hele bedrijfsvoering.

Vivienne Westerhoud van Haar eigen Zaak! en Wereldonderneemster

Mijn naam is Vivienne Westerhoud. Ik help al ruim 20 jaar vrouwelijke ondernemers met online zichtbaarheid. Wil jij ook zichtbaar worden? Wordt dan lid van Haar eigen Zaak! of meld je eerst gratis aan voor mijn FB groep. Daar deel ik kennis, doen we challenges en leren we elkaar kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.