9 X verschillende manieren van online marketing

Verschillende manieren van online marketing

Er zijn veel verschillende manieren van online marketing. Sommige zijn gratis en kosten jou alleen tijd. Andere vormen van online marketing kosten geld. Je betaalt dan een vast bedrag of je betaalt alleen een commissie als er daadwerkelijk omzet is.

Online marketing is altijd een manier om nieuwe klanten te bereiken. De investeringen die je doet, moeten ook terugverdiend worden. Soms op korte termijn met een online advertentie en soms ook op de langere termijn, zoals via zoekmachine optimalisatie. Afhankelijk van je budget kan je veel uitbesteden en betaalde vormen kiezen of juist veel zelf doen met gratis manieren van online marketing.

Verschillende manieren van online marketing

Welke verschillende manieren van online marketing zijn er? De meest voor de hand liggende manieren om online marketing te bedrijven zijn:

Betaalde vormen van online marketing

– PPC advertenties (Pay-Per-Click bij SEA & Facebook ads)

– Online adverteren (Banners, advertorials en content samenwerkingen)

– Influencer marketing

– Affiliate marketing

Gratis vormen van online marketing

– Zoekmachine optimalisatie (SEO)

– Content marketing

– Social Media Marketing

– E-mail marketing

– Reviews en Winacties

Betaalde vormen van online marketing

De betaalde vormen van online marketing zijn dus PPC advertenties, Banners, advertorials en content samenwerkingen. En ook Influencer marketing en Affiliate marketing behoren tot deze groep. Er zijn belangrijke verschillen tussen deze manieren van online marketing. Hieronder leg ik ze één voor één uit.

PPC advertenties

PPC staat voor Pay-Per-Click en wordt bijvoorbeeld ingezet bij SEA (Seach Engine Advertising) in zoekmachines als Google. Met een betaalde campagne zorg je er dan voor dat jouw website bovenin de zoekresultaten verschijnt. Je betaalt dan voor elke klik op de link naar jouw site of pagina.

Ook via de advertentiemodule van Facebook betaal je via de PPC methode.

En er zijn platforms als Daisycon bijvoorbeeld waar je ook jouw bedrijf aan kan melden. Binnen dat systeem heb je de mogelijkheid om PPC campagnes op te zetten. Vervolgens kies je zelf binnen dat systeem voor publishers die jouw campagne mogen promoten. Het kost geld om gebruik te maken van dit platform, naast de kosten per klik.

In al deze gevallen is het belangrijk dat je heel specifiek jouw doelgroep bepaalt, omdat je immers betaalt voor elke klik op jouw link. Als je minder specifiek bent, betaal je dus teveel. Er zullen dan ook mensen klikken, die niet zoeken naar wat jij aanbiedt.

Online adverteren

Online adverteren is een breed begrip, maar ik bedoel hiermee nu advertenties op online media, die je inkoopt voor een vast bedrag. Of mensen nu wel of niet op links klikken, jij spreekt vooraf een prijs af om jouw bedrijf of dienst te laten promoten op de website van iemand anders. Dat kan in de vorm van banners of advertorials.

Banners tegen vaste prijs

Een banner kennen we allemaal wel. Een blok advertentie op websites met een linkje erachter. Als het plaatje aantrekkelijk genoeg is, zullen mensen erop klikken en bij jouw aanbod uitkomen. Banners kunnen soms voor een vaste prijs een bepaalde tijd op een website staan. Maar de meeste banners die je tegenwoordig ziet zijn PPC of Affiliate campagnes.  

Advertorials

Advertorials zijn tekst advertenties, die geschreven zijn als een blog voor de lezer. Vaak schrijft de publisher het artikel, zodat het goed past bij de stijl van de site waar het gepubliceerd wordt. Een advertorial benadrukt vooral de voordelen van een product of dienst. Het is echt reclame.

Content samenwerkingen

Omdat reclame minder leuk ik om te lezen, gaan steeds meer adverteerders en publishers over op content samenwerkingen, die meer waarde bevatten dan alleen reclame. Je leest hier een voorbeeld van een artikel dat ik schreef in een content samenwerking met een coach. Het bevat waardevolle tips voor de lezer en ook een duidelijke call-to- action.

Influencer marketing

Je weet vast wel wat influencers zijn. Het zijn mensen die online zoveel volgers hebben, dat zij anderen kunnen beïnvloeden. Zij stralen een bepaalde lifestyle uit, waar anderen graag mee geassocieerd willen worden. Raadt de influencer een product of dienst aan? Dan willen de volgers dat ook graag kopen.

Influencers kunnen op de volgende manieren te werk gaan:

    – Bloggen voor een eigen website

   – YouTube kanaal met video’s

   – Instagram account

    -TikTok video’s

Als jij een influencer betaalt voor een promotie, krijgt jouw product of dienst veel exposure. Zekerheid over directe verkopen heb je niet. Net als bij online advertenties of fixed price banners. Influencer marketing is een vorm van online adverteren. Doe een goed onderzoek naar de doelgroep van de influencer. Bereikt hij of zij precies jouw doelgroep? En krijgt de influencer ook veel respons op posts en video’s? Dan kan dit een goede investering zijn.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waar jij als adverteerder alleen betaalt als er daadwerkelijk iets verkocht wordt plus een vaste fee om op een platform aan te sluiten.

Het is geschikt voor diensten en producten. Hoe werkt het? Je moet je aansluiten als adverteerder bij een affiliate platform. Je stelt een campagne in en vervolgens kunnen aangesloten bloggers/publishers een affiliate link in hun verhalen plaatsen. Zodra iemand iets koopt via zo’n link, betaal jij een klein percentage (2-7%) aan de blogger of publisher.

Het mooie is dat je hiermee een enorm bereik kunt krijgen. Er kunnen verschillende bloggers en online magazines gebruik maken van jouw link. Je kan ook al het werk uit handen geven aan het affiliate platform, zodat het je geen tijd kost. Maar het kost wel naast de kosten per verkoop ook geld om je aan te melden op dat platform.

Een andere optie voor kleinere ondernemers is Plug & Pay, dat is goedkoper dan de grote affiliate platforms, zoals Daisycon en Awin en speciaal opgezet voor kleinere ondernemers.

Gratis vormen van online marketing

Gratis online marketing

Er zijn ook vier belangrijke manieren van online marketing die helemaal gratis zijn. Ze kosten je geen geld, maar natuurlijk wel tijd. Meestal betekent het dat je zelf content moet maken. Dat kan zijn in de vorm van blogs, artikelen, afbeeldingen of video’s. Als je daar plezier in hebt, zal je zeker voor deze gratis manieren kiezen. Je kan gratis werken aan Zoekmachine optimalisatie (SEO),  Content marketing, Social Media Marketing en E-mail marketing. Met Reviews en Winacties kan je soms ook gratis exposure krijgen, terwijl je alleen een paar producten hoeft weg te geven.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimazation) is een gratis manier om jouw bedrijf meer bekendheid te geven. Wat is SEO? Ik schreef er al vaker over, want ik ben er groot fan van. Je optimaliseert jouw eigen website zodanig, dat je organisch (zonder te betalen) bovenaan in Google komt.

Als je dit doet met de juiste zoekwoorden, geeft dat jou jarenlang relevante bezoekers naar je website. Bezoekers, die ook daadwerkelijk klant kunnen worden.

Goede SEO bevat meerdere onderdelen:

– Je eigen teksten optimaliseren voor de zoekmachines (SEO copywriting: volg mijn cursus)
– De juiste externe links aantrekken (en soms kopen)
– Technische SEO (download mijn gratis e-book)

Content marketing

Content marketing kan allerlei vormen aannemen. Het kunnen de teksten op je website zijn, maar het kan ook in de vorm van beeld en geluid. Of een combinatie hiervan. Met je content werk je ook aan je zoekmachine optimalisatie, maar jouw content vertelt ook het verhaal over jouw bedrijf. Dat kan zijn op je eigen website of via podcast en videoplatformen zoals youtube en tiktok. En op al je social media accounts.

Met de juiste content kan je klanten aantrekken. Ze leren je kennen en na een tijdje vertrouwen zij je genoeg om ook bij je te kopen. Maak een content marketing plan, die zowel inhoudelijk past bij jou als ook bij kan dragen aan SEO.


Ik kan je helpen om content te maken in de vorm van een blog abonnement. Neem contact met mij op als je vragen hebt, dan maken we eerst kennis!


Social Media Marketing

In feite is onbetaalde Social Media marketing onderdeel van je content marketing. Binnen de social media marketing valt ook adverteren, maar die mogelijkheid heb ik al besproken onder de PPC advertenties.

Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk dat jij weet op welk platform jouw doelgroep zich bevindt. Het is zonde van je tijd als je mooie content produceert over babyproducten op bijvoorbeeld LinkedIn. Dit is een meer zakelijk platform, waar je beter kan vertellen over zakelijke diensten.

Op Facebook, Instagram en Pinterest kan je weer goed terecht met verhalen over babyspullen, mode en woonaccessoires. Kindercoaches kunnen op Facebook, Youtube en Instagram hun publiek vinden.

Wil je meer jeugdig publiek bereiken? Denk dan aan Tik Tok en Snapchat.

Voor X (voorheen Twitter) zijn ook mogelijkheden voor kortere berichten.

Het is belangrijk om te weten dat je voor de meeste social media kanalen steeds moeilijker grote groepen kan bereiken zonder daarvoor te betalen. Zelfs je eigen volgers krijgen niet altijd alles te zien. Maak zoveel als je kan groepen aan en probeer een community te bouwen van trouwe volgers. Daarmee kan je social media nog heel efficiënt gratis inzetten.

E-mail marketing

E-mail marketing is een heel effectieve manier van online marketing. Natuurlijk moet je betalen voor een systeem om je e-mails te kunnen versturen. Zo gebruik ik bijvoorbeeld Mailchimp. Maar het opstellen en versturen van e-mails is verder helemaal gratis. Je kan mensen die al interesse hebben in jouw bedrijf er goed mee informeren. En ook heel specifiek potentiële klanten een aanbod doen. Het is een krachtig instrument om meer klanten te krijgen.

Hoe verzamel je e-mail adressen? Dat kan je doen door bijvoorbeeld een gratis download aan te bieden in de vorm van een e-book met tips. Of een winactie met een gratis product. Als dat goed aansluit op je aanbod, kan je deze mensen blijven mailen over jouw werk of jouw producten.

Reviews en Winacties

Reviews en Winacties zijn een aparte categorie. Je betaalt geen geld, maar geeft gratis producten weg. Het is een veelgebruikte manier van grote en kleine bedrijven om online aandacht te krijgen. Hoe pak je dat aan? Je benadert een blogger, online magazine of influencer en doet een voorstel. Valt het product in de smaak bij de publisher, dan kunnen ze daar positief op reageren.

Een review: je stuurt een product op naar een blogger, redactie of influencer en zij gaan dan vertellen aan hun volgers wat zij ervan vinden. Je hebt weinig invloed op het resultaat, maar dat komt vaak wel goed. Het voordeel voor de publisher? Die is blij met het product. Zo kreeg ik de afgelopen jaren laptops, beauty producten, heerlijke chocolade en zelfs reisjes cadeau.

Een winactie of prijsvraag of giveaway: je spreekt af met een publisher dat je bijvoorbeeld 3X een product weg wil geven aan hun volgers of lezers. Als de producten goed aansluiten bij de doelgroep, willen publishers dit soms gratis doen. Zij krijgen daardoor namelijk zelf vaak meer reacties, volgers en kunnen zelfs e-mail adressen verzamelen met een winactie.  

Conclusie

Met deze 9 voorbeelden van online marketing kan je kiezen uit betaalde en gratis vormen. Natuurlijk hoef je niet alle manieren van online marketing in te zetten voor jouw bedrijf. Je kiest wat bij jou past. Via kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Je kan bijvoorbeeld online adverteren, gratis prijsvragen organiseren en zelf mooie blogs schrijven, waarbij je rekening houdt met SEO.

Wat is de beste combinatie voor jou? Ga daar eens goed voor zitten. Hoeveel tijd heb je ervoor over? Hoeveel geld wil je eraan besteden? Dat zijn belangrijke vragen. Maar ook: welke doelen wil je ermee bereiken. En waar bevindt zich jouw doelgroep?

Sommige campagnes kan je inzetten voor naamsbekendheid, zoals winacties en content samenwerkingen. Ze zijn goed voor je branding. Bij andere campagnes wil je juist gelijk resultaten in je verkoop zien, zoals affiliate marketing en adverteren op Google of Facebook. Het is belangrijk hierin een goede mix te vinden.

Met een goede mix van online marketing middelen, kan je een goed online marketing plan in elkaar zetten.

Foto boven door Anna Nekrashevich, tweede foto door Liza Summer. Beide via Pexels.com

Vivienne Westerhoud van Haar eigen Zaak! en Wereldonderneemster
Vivienne Westerhoud

Mijn naam is Vivienne Westerhoud. Ik studeerde biologie en bedrijfskunde, maar werk al sinds 2001 als SEO tekstschrijver én blogger/ publisher. Dat is ruim 20 jaar ervaring als online ondernemer, die ik graag met jou wil delen. Daarom schrijf is kennisartikelen hier op mijn site. Ik hielp al meer dan 1.000 klanten met SEO teksten en content marketing plannen. Bel 06 51 94 97 55 of mail vivienne@westwoods.nl me gerust als je vragen hebt over online marketing, SEO of online adverteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.