Wat is een persona en hoe maak je er een?

Wat is een persona

Weten wie jouw ideale klant is en hoe je deze het beste bereikt? Dat lukt je als je gebruik maakt van een persona, ofwel een ‘marketing persona’. Wat is dat precies? En waarom helpt het je in je marketing? En belangrijker: hoe maak je een persona? Ik laat het je graag zien!

Wie maakt gebruik van een persona?

Binnen één bedrijf kunnen verschillende afdelingen gebruik maken van een andere persona. De sales- en marketing afdeling hebben dezelfde doelgroep. En maken dus gebruik van dezelfde persona. Ook al kan het zijn dat die van marketing iets algemener is dan die van de sales. Met marketing bereik je immers een grotere doelgroep dan met een salesteam.

De klantenservice kan weer een andere persona inzetten en ook voor de HR afdeling is het goed om te werken met een helder profiel voor de werving van nieuwe medewerkers.

Lever je als ondernemer meer dan één dienst of product? Dan kan de persona per product verschillen.

Wat is een persona?

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van jouw ideale klant. Het is een fictief profiel dat je opstelt om zo goed mogelijk de wensen en uitdagingen van jouw potentiële nieuwe klanten te omschrijven.

Natuurlijk is elke klant anders. Het is de bedoeling om de belangrijkste kenmerken van klanten samen te voegen en een beschrijving van deze gemiddelde ideale klant te maken.

Je verzamelt persoonlijke kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht en gezinssituatie als het gaat om particulieren. Werk je BtB? Dan beschrijf je ook de functie, werkzaamheden en zakelijke uitdagingen. Bied jij verschillende diensten of producten? Dan kan je meer dan één persona gebruiken.

Waarom is een persona belangrijk?

Weten voor wie je marketing inzet is belangrijk. Heb je een gedetailleerd profiel van jouw ideale klant en bevindt die zich vooral op Facebook? Dan weet je dat je daar je focus mag leggen. Heeft jouw persona veel vragen over een bepaald onderwerp? Dan weet je dat je in je content marketing daar rekening mee kan houden, zoals het beantwoorden van die vragen.

Je weet niet alleen beter over welke onderwerpen je moet schrijven, maar ook in welke stijl. Je kan jouw marketing en communicatie activiteiten heel specifiek inzetten.

Hoe maak je een persona?

Hoe maak je een goede persona? Dat gaat het beste als je de juiste vragen stelt aan de juiste mensen. Zoek je nieuwe klanten? Stel dan je juiste vragen aan je bestaande klanten.

Wil je jouw klantenservice verbeteren? Analyseer dan de vragen van klanten, die klachten of vragen hebben.

En zoek je nieuw personeel? Ondervraag dan je medewerkers: waarom werken zij graag bij jouw bedrijf.

Maak gebruik van vragenlijsten en houd korte interviews. Of volg het gedrag van je volgers op social media.

Start je net met ondernemen? Dan kan je het gedrag van volgers van anderen analyseren. Wat is populair? Wie reageert? Welke mensen in jouw doelgroep zijn klant bij jouw concurrenten?

En heb je een vernieuwend product of dienst? Zet dan enquêtes uit onder een bredere doelgroep. En omschrijf vanuit jouw eigen idee jouw ideale klant. Die kan je later altijd bijstellen en aanscherpen.

Houd ook altijd rekening met jouw eigen dienst of product. Welke klanten passen daarbij? Vergeet nooit te beschrijven wie jouw ideale klant is vanuit je eigen perspectief.

Je werkt vanuit de diensten of producten die je zelf al aanbiedt. Maar het kan ook voorkomen dat je door vragen te stellen juist jouw dienst kan aanpassen of je assortiment kan uitbreiden.

Vergeet ook niet om werk te maken van negatieve beoordelingen. Of potentiële klanten met kritische vragen. Het is een belangrijke informatiebron om jouw werk goed af te stemmen op de vraag van jouw ideale klant.

En ja, mensen die kritisch zijn, kunnen hele fijne klanten worden. Zij nemen immers de moeite om zich te verdiepen in de kwaliteit van jouw aanbod. Dat is beter dan klanten of prospects die helemaal niet reageren.


LEES OOK: 9 X verschillende manieren van online marketing

EN Zakelijk bloggen: blog je weg naar succes!


Welk vragen moet je stellen om een persona te maken?

Nu weet je aan wie je vragen kan stellen. Maar welke vragen stel je dan? Denk aan vragen over:

De baan of branche waar jouw ideale klant in werkt

  • Wat is je functie/rol en in welke branche werk je?
  • Hoe groot is de organisatie waar jij voor werkt?
  • Hoe wordt jouw succes gemeten?
  • Welke tools gebruik jij binnen je functie?
  • Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
  • Wat zijn de grootste uitdagingen? Persoonlijk en bedrijfsmatig?

Zijn er dingen die deze persoon wil leren?

Met vragen over ‘leren’ probeer je te achterhalen waar en op welke manier deze persoon nieuwe dingen leert om haar werkzaamheden te verbeteren.

  • Waar haal jij informatie vandaan?
  • Welke blogs lees je nog meer, behalve mijn blog?
  • Over welke onderwerpen zou je meer willen leren?
  • En met welk doel? (welk probleem wil je oplossen?)

Wat is jouw persoonlijke achtergrond?

Wie is deze persoon? Extra persoonlijke vragen kunnen ervoor zorgen dat je een beter beeld krijgt van wie deze persoon precies is.

  • Vraag naar leeftijd
  • Opleidingsniveau en werkervaring
  • Werk je fulltime of parttime?
  • Huwelijkse staat
  • Heeft deze persoon kinderen?
  • Wat zijn je hobby’s?
  • Welke dromen heb je persoonlijk en in je werk?

Tegen welke problemen lopen jouw klanten aan?

Lever jij een dienst? Dan los jij meestal een probleem op voor jouw klanten. Veel ondernemers vinden het vervelend om in ‘problemen’ te denken. Maar het zijn juist die problemen, waar mensen vragen over hebben en hulp voor willen inschakelen. Dus zorg ervoor dat je een helder beeld hebt van de problemen die jij voor je klanten oplost.

Verkoop je producten? Dan is het soms wat lastiger om in de problemen van je klanten te denken. Maar je kan bijvoorbeeld wel meer gemak brengen, een fijne sfeer of een hippe uitstraling. En jouw ideale klant behoort wel tot specifieke groepen. Dat gaat vaak ook over inkomen, lifestyle en smaak.

Maak je eigen keuzes bij het verzamelen van informatie

Natuurlijk hoef je niet altijd al deze vragen te stellen. En er kunnen ook andere vragen van belang zijn voor jouw aanbod. Maak je eigen lijst van vragen om de juiste informatie te verzamelen. Soms is jouw aanbod zo specifiek dat je zelfs de meeste vragen zelf kan beantwoorden. Dan kies jij zelf je doelgroep en hoef je weinig vragen te stellen. Dit laatste werkt het beste als je zelf tot die doelgroep behoort.

Informatie samenvoegen voor de persona

Heb je genoeg informatie verzameld om de persona te maken? Voeg dan alle gegevens samen en creëer een persona. Geef jouw persona dan een naam en vertel zijn of haar verhaal. Leer haar kennen en houd haar in gedachten bij elke marketing actie die je uitvoert.

Bijvoorbeeld:

Sarah is 45 jaar, moeder en fulltime ondernemer sinds 2020. Zij werkte eerst voor een bedrijf waar zij zich bezig hield met HR. Door alles wat zij daar leerde merkte zij dat zij vooral de coachende rol prettig vond. Zij volgde opleidingen tot carrière coach en kindercoach. En maakte succesvol de overstap naar het ondernemerschap. De eerste jaren kon zij via haar persoonlijke netwerk mooie opdrachten krijgen en zij hiep al veel werkende moeders met uitdagingen in de balans tussen werk en privé. Nu wil zij haar netwerk uitbreiden door meer zichtbaarheid online te krijgen. Zij heeft veel te bieden, maar weet nog niet hoe zij haar doelgroep goed kan bereiken. Daarom wil zij graag leren hoe zij meer bezoekers naar haar website kan trekken. Bezoekers, die ook echt klant bij haar willen worden.

In dit voorbeeld beschrijf ik de persona die goed zou passen bij mijn eigen aanbod: adverteren op mijn site voor werkende moeders om moeders te bereiken. En het volgen van mijn online cursus SEO schrijven en content marketing voor méér relevante bezoekers op je website.

Zelfstandig ondernemers hebben die informatie vaak al

Heb jij de persona’s voor jouw diensten en producten al helder omschreven? Je hoeft als (kleine) zelfstandig ondernemer niet perse uitgebreide enquêtes uit te zetten. Je kan ook werken vanuit de kennis die je zelf al hebt opgedaan als ondernemer over jouw klanten en de problemen waar jij ze mee geholpen hebt in het verleden.

Werkte dat goed? Omschrijf je klanten en weet dat er van die ‘persona’ genoeg nieuwe klanten te werven zijn. Zodra je helder hebt wie die ideale klant is, kan je heel specifiek je marketing daarop richten.

Foto door Christina Morillo via Pexels.com.

Vivienne Westerhoud van Haar eigen Zaak! en Wereldonderneemster

Mijn naam is Vivienne Westerhoud. Ik help al ruim 20 jaar vrouwelijke ondernemers met online zichtbaarheid. Wil jij ook zichtbaar worden? Wordt dan lid van Haar eigen Zaak! of meld je eerst gratis aan voor mijn FB groep. Daar deel ik marketingkennis, doen we challenges en leren we elkaar kennen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.