Zakelijk bloggen: blog je weg naar succes

Zakelijk bloggen

Je hebt vast weleens gehoord dat bloggen belangrijk is voor je bedrijf. En dat is zeker geen fabeltje. Ondernemers die regelmatig bloggen hebben vaak meer succes, dan hun collega’s die nooit iets van zich laten horen. Maar zomaar in het wilde weg blogs gaan schrijven, heeft dat zin? Nee, je moet wel een plan hebben. Heb je jouw doel goed voor ogen en ga je planmatig te werk? Dan kan succes niet uitblijven. Ik leg je graag uit waarom zakelijk bloggen zo belangrijk is. En ik geef je een paar belangrijke tips.

Waarom is zakelijk bloggen belangrijk?

Een blog op je zakelijke website is belangrijk. Het is een krachtig instrument om jouw expertise te laten blijken aan potentiële klanten. Mensen zijn dol op verhalen. Dat prikkelt het brein op de juiste manier. Je kan er website bezoekers mee overhalen om klant bij jou te worden. Daarnaast kan je met zakelijk bloggen zorgen dat je in de zoekmachines beter gevonden wordt. Daarmee trek je online voor de lange termijn bezoekers naar je website, die klant kunnen worden. Eens in de zoveel tijd een geweldig blog schrijven is dus echt de moeite waard.

Hoe vaak moet ik bloggen om er succes mee te krijgen?

Heb je eens per week tijd voor echt een goede blog? Dan kan je al aardig snel waarde halen uit je verhalen. Elke dag een matige blog schrijven heeft minder zin dan eens per week een echt waardevol verhaal. Het gaat meer om kwaliteit dan kwantiteit als je echt succes wil boeken met zakelijk bloggen. Lukt het je maar eens per maand? Dat is geen probleem. Als je kennis deelt en de lezer echt iets opschiet met jouw verhaal, zullen ze daar maandelijks reikhalzend naar uitkijken. En de zoekmachines? Die zijn geduldig. Gestaag bouwen aan goede verhalen met informatie voor de lezer, wordt op den duur altijd beloond.

Waarover moet ik zakelijk bloggen?

Natuurlijk schrijf je over onderwerpen die op de één of andere manier met je werk te maken hebben. Baken dat goed af. Bedenk van tevoren waar jij als ondernemer graag de ‘expert status’ mee wil bereiken. Als mensen jou als expert zien, zullen ze eerder bij je kopen. Geef in je blogs veel waardevolle informatie weg over jouw vakgebied. En een hele belangrijke tip: beantwoord veel gestelde vragen. Die kan je vinden door zelf in Google te zoeken naar jouw diensten.  

Maak het persoonlijk en beken kleur

Je kan in blogs ook jezelf laten zien als ondernemer of bedrijf. Daar kunnen mensen uit opmaken wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat. Zij voelen daar dan wel of geen klik mee. Durf kleur te bekennen en wees niet bang om een deel van de markt af te schrikken. Je zal de markt sowieso met andere ondernemers moeten delen. Dat is helemaal oké! En het voordeel van jouw persoonlijke visie is: je krijgt klanten die écht bij jou passen.

Maak een plan voor jouw doelen

Voordat je gaat starten met zakelijk bloggen is het belangrijk om een plan te maken. Een strategie voor het doel dat jij wil bereiken. Wil je klanten werven? Maak dan een content plan met artikelen over jouw vakgebied. En beantwoord veel gestelde vragen. Wil je personeel aantrekken? Deel dan verhalen over de missie en visie van jouw bedrijf en laat jouw medewerkers aan het woord. Bedenk blogtitels die gerelateerd zijn aan elkaar en maak een planning wanneer je ze gaat schrijven en publiceren.

Houd rekening met SEO

Wat is SEO? Het zijn de regels waaraan blogs moeten voldoen om goed te kunnen scoren in de zoekmachines. Daarbij mag je eerst de juiste zoekwoorden vinden, die je kan verwerken in je tekst. Hoe specifieker je bent met je zoekwoorden, hoe meer kans je hebt om nog een plekje bovenaan in Google te bemachtigen. Wat bedoel ik daarmee? Verkoop jij bijvoorbeeld laarzen? Dan is er veel concurrentie op die eerste pagina in de zoekmachines. Verkoop je ook ‘laarzen met een brede schacht’? Gebruik dan die zoekwoorden in je verhaal. Je bereikt minder mensen, maar wel mensen die specifiek naar ‘laarzen met een brede schacht’ zoeken.

Vertaal dit eens naar jouw eigen aanbod. Hoe kan je specifieker zijn over jouw diensten? Misschien kan je wel 5 unieke aspecten benoemen. Dan heb je de eerste 5 onderwerpen voor je blogs al te pakken.

Foto door cottonbro studio via Pexels.com.

Ben je helemaal niet zo’n schrijver? Maar wil je wel blogs publiceren? Dan kan ik je helpen! Kijk hier (in mijn shop) voor de prijs en inhoud van mijn blog abonnement. Je kan het online bestellen en dan ga ik gelijk voor je aan de slag!
Groetjes, Vivienne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.