Online marketing uitbesteden of zelf doen? Voor- en nadelen & TIPS

Online marketing uitbesteden

Veel ondernemers voelen zich er goed bij om zelf hun marketing te doen. En als je er feeling voor hebt, gaat dat ook best vaak goed. Je online marketing uitbesteden heeft echter ook veel voordelen. Je kan je met je core business bezig houden, zonder je zorgen te maken over welke verhalen, video’s en beelden je met de wereld gaat delen. Als je zelf geen specialist in marketing bent, is uitbesteden sowieso een goed idee.

Je online marketing uitbesteden

Online marketing uitbesteden is niet zo moeilijk. Er zijn genoeg bureaus die dat goed voor jou kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld online marketing bureau Harderwijk. Het kost je wel geld, maar geen tijd. En je weet zeker dat het goed gebeurt. Dat kan ook weer kosten besparen. En natuurlijk je opbrengst vergroten.

De voordelen van uitbesteden van online marketing

1. Deskundigheid

Profiteer van de gespecialiseerde kennis en ervaring van professionals op het gebied van online marketing. Want ja, het is een vak apart. Experts kunnen succesvolle strategieën uitwerken, waar jij misschien niet aan gedacht hebt. Zij hebben een uitgebreide set vaardigheden die onmisbaar zijn voor het navigeren door de complexiteit van het online landschap.

2. Tijdsbesparing

Online marketing vraagt tijd en het vergt consequent handelen. Het bespaart je veel tijd als je het uitbesteedt. En er zit een strategie achter, zodat het je meer oplevert. Het stelt jou in staat om jouw energie en expertise te richten op de groei van jouw bedrijf. Terwijl echte experts de marketingtaken op zich nemen.

3. Toegang tot tools

Als je online marketing echt goed aan wil pakken, hebt je toegang nodig tot geavanceerde marketing tools en technologieën. Besteed je de marketing uit? Dan hoef je zelf niet te investeren in abonnementen of tools. Dat heeft het marketingbureau al gedaan. Deze tools, variërend van geavanceerde analytische platforms tot campagnebeheer systemen, stellen je in staat om op een kostenefficiënte manier te profiteren van de nieuwste technologieën. Dit maximaliseert niet alleen jouw marketingpotentieel, maar minimaliseert ook de kosten en moeite die gepaard gaan met het beheren van dergelijke tools.

4. Meetbare resultaten

Resultaten meten van je marketing? Daar zijn online marketing bureaus de laatste jaren steeds beter in geworden. Door het uitbesteden van je marketing krijg je beter inzicht in meetbare resultaten met geavanceerde analytics en rapportage. Dit gaat verder dan eenvoudige statistieken: het omvat het ontcijferen van gebruikersgedrag, het identificeren van conversie trends en het aanpassen van strategieën op basis van real-time gegevens. Door te streven naar meetbare resultaten, brengen professionals een niveau van precisie en optimalisatie die de kern vormt van een succesvolle online marketingstrategie.

5. Kostenbesparing 

Voorkom verspilling van middelen door gerichte en kosteneffectieve marketingcampagnes. Door experts in te huren voor jouw marketing kan je onnodige uitgaven vermijden. Door hun inzicht in de markt en jouw doelgroep kunnen zij strategieën formuleren die de meest waardevolle resultaten opleveren binnen het beschikbare budget. Dit minimaliseert niet alleen de verspilling van middelen, maar optimaliseert ook de return on investment (ROI). 


LEES OOK: Zakelijk bloggen: blog je weg naar succes!
EN Content marketing en klanten binnen halen? Zo werkt dat!


Je online marketing zelf doen?

Wanneer doen ondernemers zelf hun marketing? Misschien heb je zelf voldoende kennis van online marketing. En wil je graag zelf jouw verhaal met de wereld delen. Dat kan natuurlijk ook. Misschien doe je dat meer op gevoel en meet je achteraf je resultaten met eenvoudige tools. Natuurlijk kan je dat zelf ook tot een succes maken. Maar waar moet je dan op letten?

3 tips als je zelf je online marketing oppakt

Ga je zelf aan de slag met jouw online marketing? Dan zijn er een paar belangrijke regels om je aan te houden. Dat heeft te maken met een heldere boodschap, een goede verdeling van de media die je inzet en een consistent plan.

1. Een heldere boodschap

Kan jij in één of twee zinnen zeggen, waar jouw business om draait? Als je zelf je marketing doet, is het belangrijk om jouw verhaal over je product of dienst goed helder te krijgen. Toets het bij klanten en mensen in je persoonlijke netwerk. Is het duidelijk? Is het aantrekkelijk voor iemand buiten jouw bedrijf? We zijn zelf vaak blind voor dat verhaal, omdat we zo goed weten wat we zelf aanbieden. Probeer jouw boodschap zo te formuleren, dat ook een buitenstaander snapt wat jij doet. En welke voordelen dat heeft voor die potentiële nieuwe klant. Welke problemen los jij op?

2. Waar vertel jij jouw verhaal?

Welke online kanalen kies jij om je verhaal te delen met de wereld? Niet alle social media passen goed bij jouw dienst of product. Heb jij een BtB dienst? Dan is LinkedIN handig. Verkoop jij producten in een winkel? Dan zijn Instagram, Facebook shopping en Pinterest een goed idee. En je eigen website is ook altijd een waardevolle plek om te werken aan je zichtbaarheid. Met goede artikelen die je optimaliseert voor de zoekmachines.

3. Een content marketing plan maken

Of je nu met SEO blogs, tekst, beeld of video aan de slag gaat, een content marketingplan is altijd onmisbaar als je resultaat wil boeken. Niet alleen je doelgroep van potentiële klanten houden van voorspelbare communicatie, ook social media algoritmen reageren er goed op. Of je nu dagelijks of wekelijks communiceert, de voorspelbaarheid is belangrijk. Met een goed content marketing plan, geef je jezelf de ruimte om vooruit te werken én op het juiste moment iets nieuws te publiceren.

Foto door Anastasia Shuraeva via Pexels.com.

Doe jij je online marketing zelf? Of besteed jij het uit? En waarom?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.