Uitdagingen van ondernemen in de online media

Ondernemen in de online media
Ondernemen in de online media? Blogger worden? De voordelen en de kansen zijn eindeloos. Maar wat zijn de uitdagingen?

Heb jij weleens gedacht aan ondernemen in de online media? Een eigen blog starten? Schrijven over wat jou beweegt en geld verdienen met je blog? Starten is eenvoudiger dan ooit. Ondernemen in de online media is duidelijker dan vroeger. Iedereen snapt wat je doet en adverteerders vinden jou als je een grote doelgroep weet te bereiken. Vroeger was het krijgen van volgers en lezen makkelijker. Nu is het vinden van adverteerders een eitje als je die volgers hebt en kunt behouden.

Al 20 jaar blogger – toen was alles anders

Toen ik begon met ondernemen in de online media in 2001, bestond WordPress nog niet. En er waren ook geen sociale media! Niemand had ooit van een blog of een blogger gehoord. Dat woord bestond gewoon nog niet. Ik noemde mijn websites ‘online magazines’. Die term had ik zelf bedacht. Ik wilde schrijven en had geen budget voor een papieren magazine. Dus bedacht ik dat ik dat online wilde gaan doen. Grote uitgeverijen deden nog weinig online en om een website te bouwen moest je de nodige technische kennis in huis hebben.

Maar toen ik eenmaal mijn website had – waar ik hulp bij ontving, kreeg ik wel heel snel veel publiek. Volgers, lezers en fans die reacties achter lieten. Dat was geweldig. Ik had geen concurrentie. Alleen de adverteerders waren nog helemaal niet met online bezig. Ik moest altijd uitleggen hoe het werkte. En dus was het hard werken om geld te verdienen met mijn blog.

Geld verdienen met online media

Om geld te verdienen met je blog moet je adverteerders aantrekken. Daarvoor moet je eerst een schare volgers en fans zien te krijgen. Vanaf 10 duizend bezoekers per maand op je blog kun je al zaken doen. En precies dat is tegenwoordig een stuk lastiger. Omdat er zoveel mensen zijn die de aandacht van bezoekers op het internet vragen. De focus van je harde werk ligt nu dus niet bij het overtuigen van adverteerders. Het meeste werk moet je verzetten om juist die lezers en volgers van jouw verhaal aan je te binden.

Vanuit passie ondernemen in de online media

vanuit passie ondernemen

Sommige bloggers hebben een hele duidelijke passie en spreken daarmee een groot publiek aan. Zij beperken zich bijvoorbeeld tot het schrijven over mode, make-up of gezonde voeding. Dat werkt heel goed. Ik zou ook zeker elke nieuwe blogger aanraden om een specifiek onderwerp te nemen om over te bloggen. Soms lukt het mensen om groot te worden met hun persoonlijke verhalen. Zij zetten hun hele leven online. Ook dat is nog steeds populair. Maar het maakt je ook kwetsbaar. En je hebt weinig privéleven meer. Dat is niet voor iedereen.

Schrijven voor internet, een vak apart

Je kunt tegenwoordig via social media veel volgers krijgt op je blog, omdat je iets unieks vertelt of doet. En daarnaast moet je leren om te schrijven voor internet. Dat betekent dat je je teksten goed opbouwt, rekening houdt met zoekwoorden en de structuur van je tekst. Zomaar een verhaaltje neerschrijven geeft je zelden bezoekers vanuit de zoekmachines. Maar als je jezelf de kneepjes van SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie eigen maakt, kun je rekenen op bezoekers via Google. En heb je eenmaal die bezoekers, dan staan de adverteerders voor je in de rij.

Gebruik jij je blog om iets te verkopen?

Een blogger pur sang verkoopt alleen verhalen. Als die gelezen worden, kunnen daar adverteerders op aanhaken. Maar veel bloggers verkopen ook iets. Dan komt er nog een extra dimensie bij kijken. Je probeert je lezers te overtuigen om iets te kopen. Daar is Aart-Jan van Erkel in Nederland de absolute expert. Schrijven voor internet met het doel iets te verkopen. Bekijk deze inspirerende video om daar meer over te horen. Aart-Jan interviewt hier een Amerikaanse web psychologe. Over de manier waarop je mensen kunt overtuigen online. 

Uitdagingen voor bloggers anno 2020

Voor bloggers, die geen producten verkopen is het belangrijk om een grote doelgroep te bereiken. Op die manier kun je genoeg verdienen om je gezin te onderhouden. Zeker als je meerekent dat je allerlei soorten producten voor jezelf kunt regelen, waar je een review over kunt schrijven. Gratis spullen dus. Of vakanties en uitjes.

Als je naast je blog vooral een product of meerdere producten verkoopt, kun je veel meer verdienen. Je hoeft dan niet zoveel met adverteerders te doen, maar het kan wel. Bloggen voor je eigen producten is ook weer een vak apart. Daarbij is het belangrijk om waarde weg te geven. Gratis. Zodat je een fanbase opbouwt. Fans zijn mensen die je volgen en positief over je praten en schrijven. Zij hebben jouw producten in huis of nemen al je diensten gretig af. Fans zijn er om te koesteren als je iets verkopen wilt online.

Hoe krijg je fans online?

Het is duidelijk dat fans online onmisbaar zijn voor elke ondernemer die haar geld wil verdienen via het internet. Fans krijg je niet cadeau. Als je deze tips volgt, kom je een heel eind:

  1. Maak het persoonlijk

    Een bedrijf of blogger, die niet laat weten wie hij is zij is, zal niet snel fans krijgen. Je hoeft niet je hele leven online te zetten, maar een persoonlijke touch verricht zeker wonderen.
  2. Ga in gesprek met je publiek

    Het is vooral via social media makkelijker dan ooit om in gesprek te komen met je lezers of klanten. Maak een groep aan op een onderwerp, waarvan jij weet dat het jouw klanten, volgers of lezers aanspreekt. En ga in gesprek.
  3. Deel waarde met je publiek, wees gul!

    Als je wilt dat mensen terugkomen op je blog, of dat mensen zelfs iets van je gaan kopen, geef dan eerst waarde weg. Dat kan zijn in de vorm van informatie, een gratis e-book of podcast of een winactie of monster van je product.
  4. Vraag de mening van je volgers

    Zodra je een schare volgers hebt, vraag dan hun mening als je iets nieuws wilt lanceren. Betrek je publiek bij de ‘making of’ en houd ze daardoor dicht betrokken bij jouw creatie.

Laat je mij weten als je vragen hebt? Ik help je graag!

Vivienne Westerhoud

Mijn naam is Vivienne Westerhoud. Ik werk al 20 jaar online vanuit huis. Ik help vrouwelijke ondernemers met hun zichtbaarheid via dit online magazine van Haar eigen Zaak! Als je lid wordt van Haar eigen Zaak! krijg je een publicatie op deze site & socials, bereik je 20K vrouwelijke ondernemers én krijg je een waardevolle link naar jouw website. Daardoor zal je beter gevonden worden in Google. En je bereikt dus mijn lezers en fans.

Dit jaar schreef ik ook een online programma over SEO schrijven: gevonden worden in Google. Je kunt het programma volgen in je eigen tempo en het zijn 5 compacte lessen met alle basiskennis die je nodig hebt om meer bezoekers te krijgen via Google.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.