Een goede huisstijl, die echt past bij jouw bedrijf!

goede huisstijl

Een goede huisstijl*

Een goede huisstijl creëren voor je bedrijf is belangrijk om tussen alle andere bedrijven door je klanten herkend te worden. Altijd en overal. Maar hoe pak je dat aan?

Het imago van jouw bedrijf

Een goede huisstijl bevat veel informatie over jouw bedrijf, die in beeld en eventueel een paar krachtige woorden gevat moet worden. Dat beeld en de kleuren en stijl geven een indruk van het imago van jouw bedrijf.

Niet te vaak veranderen van huisstijl

Het is de moeite waard om daar goed over na te denken. Want een huisstijl kan je beter niet te vaak veranderen. Als je alles eenmaal gedrukt hebt en je website is klaar, dan wil je dat niet snel opnieuw hoeven doen. En bovendien wil je graag dat klanten je herkennen. Dus veranderen van een goede huisstijl is niet handig.

Een goede huisstijl om je te onderscheiden

Er zijn zoveel bedrijven die dezelfde diensten aanbieden. Het kan je als ondernemer er wellicht van weerhouden hetzelfde te gaan doen. Er zijn immers te veel concurrenten. Maar elke ondernemer brengt zijn of haar eigen stijl in het werk.

Kies je eigen niche

Je kiest een eigen niche van klanten waar jij voor wil werken. Je eigen manier van het oplossen van de problemen van jouw klanten. Als je duidelijk voor ogen hebt op welke persoonlijke en unieke manier jij deze problemen voor je klanten op kan lossen, heb je als ondernemer bestaansrecht.

Het creëren van een persoonlijke huisstijl

De volgende stap is het creëren van een persoonlijke huisstijl die past bij wat je doet en vooral bij hoe je werkt. Zo kunnen jouw klanten je vinden en overal en altijd herkennen als zij eenmaal kennis met je hebben gemaakt. Ben je zelf niet zo creatief? Werk dan met een bureau voor grafische vormgeving. Zij hebben feeling voor kleur en vorm.

Wat kleuren zeggen in jouw beeldmerk

Elke kleur zegt iets over jouw merk. Zo komen bijvoorbeeld donkere kleuren altijd betrouwbaar over en zegt groen iets over duurzaamheid. Ben je goedkoop? Gebruik dan wat fletsere kleuren. En maak het beeldmerk niet te ingewikkeld. Experts hebben veel ervaring met het ontwikkelen van huisstijlen. Zij weten de identiteit van jouw bedrijf goed vast te leggen in vorm, kleur en stijl.



LEES OOK: Herkenbare huisstijl in je horecazaak creëren
EN Zo vind je klanten als startende ondernemer


Goede huisstijl die echt past

Om een huisstijl te kunnen maken die echt past, moet je eerst goed weten wat je wil brengen aan je klanten. En ook vanuit welke waarden jij wil werken. Je kan daarna drukwerk laten maken en eventueel pennen bedrukken, waarmee je jouw klanten telkens herinnert aan jouw bedrijf.

Welke problemen los je op vanuit welke waarden?

Welke problemen los jij op voor je klanten en hoe doe jij dat? Welke waarden hanteer jij in je werk. Definieer een aantal waarden waar jij met je bedrijf voor wil gaan staan. En zorg dat dit voor al je personeel ook duidelijk is. Draag het uit in elk contact, zowel onderling met medewerkers als in al het contact met klanten.

Merkwaarde versterken

Als je eenmaal weet wat jouw waarden zijn . En je hebt een duidelijk beeld over hoe je deze wil verankeren in je bedrijf, dan kan je pas een goede huisstijl creëren. In beeld en een korte pay-off, die duidelijk maken wat jullie doen en wie jullie zijn. Op deze manier versterkt een huisstijl de merkwaarde van jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.