Online en offline marketing: meer dan de som der delen

Door alle ontwikkelingen in de online marketing zou je bijna vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als offline marketing. Met visitekaartjes, billboards en folders kun je de effectiviteit van je online marketing versterken. Marketingexperts zijn het allemaal met elkaar eens: door online en offline marketing met elkaar te combineren bereik je meer. De één versterkt de ander en samen zijn zij meer dan de som der delen.

Blijf bij de tijd met online marketing

Online marketing is een vak apart en -wil je het goed doen- een tijdrovende bezigheid. Het is daarom niet voor niets dat bedrijven hele afdelingen wijden aan het online promoten van hun producten en diensten. Als je een klein bedrijf hebt of een webshop, dan komt dit vaak op je eigen schouders terecht. Het grootste deel van het online marketingwerk bestaat uit aanwezig zijn op de sociale media zoals Twitter en Facebook, nieuwsbrieven versturen via e-mail en een aantrekkelijke website te bouwen die altijd up-to-date is.

Daarnaast is het van belang om goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Deze vorm van marketing is relatief nieuw en is ook nog onderhevig aan constante veranderingen. Zo moeten SEO-teksten regelmatig aangepast worden aan de algoritmen van Google en andere zoekmachines. Waar het voorheen belangrijk was om teksten vol te proppen met keywords om hoog uit te komen in de zoekresultaten, wordt het nu steeds belangrijker dat de teksten langer en van hoge kwaliteit zijn. Online marketing is belangrijk en noodzakelijk, maar is vele malen effectiever in combinatie met offline marketing.

Offline en persoonlijke aanwezigheid

Als je een kleine ondernemer bent en je diensten of producten via je website aanbiedt, dan is het van belang je te onderscheiden van je concurrenten. Dit kun je natuurlijk het beste doen door jouw eigen persoonlijkheid. Als je mensen een gezicht geeft achter jouw website en jouw producten of diensten, dan spreekt dat méér aan dan alleen een statische website. Ten eerste is het daarom belangrijk om altijd de kans aan te grijpen om persoonlijk aanwezig te zijn op beurzen en andere evenementen die plaats bieden aan ondernemers om zich te presenteren. Dit geeft je de mogelijkheid om potentiële klanten persoonlijk te spreken.

Daarnaast is dit de uitgesproken gelegenheid om visitekaartjes, folders of ander ludiek drukwerk uit te delen waar jouw logo, naam en website op vermeld staan. Je potentiële klanten hebben dan iets tastbaars in handen dat hen later weer herinnert aan jouw dienst of product. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat zij in de toekomst met jou in zee gaan. Bij offline marketing hoef je natuurlijk niet altijd persoonlijk aanwezig te zijn. Je kunt posters, billboards en ander drukwerk ook plaatsen om jouw naam meer bekendheid te geven en mensen naar jouw website te leiden. Dit is ook een voorbeeld van de effectiviteit van de samenwerking tussen offline en online marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.