MVO op kantoor is niet moeilijk. Zo doe je dat!

MVO op kantoor

mvo op kantoor

Duurzaamheid is al jaren een hot topic. Iedereen wil een positieve invloed hebben op het milieu en dat kan ook bij jou op kantoor! Hieronder vind je een paar tips om jouw kantoor duurzamer te maken. MVO op kantoor is veel eenvoudiger dan je denkt.

Afval scheiden

Wordt het afval op jouw kantoor al gescheiden? Door het plastic- groen en papierafval op kantoor te scheiden, heb je de eerste stap naar een duurzamer kantoor al gezet. Wil jij een afvalvrij kantoor? Gebruik dan de ‘wegwijzer afvalvrij kantoor’. Wanneer je beter omgaat met grondstoffen, bespaar je op de kosten. De volgende quick wins zorgen ervoor dat je zo efficiënt mogelijk met afval omgaat:

1. Het juiste moment

Kies het juiste moment om het scheiden van afval te introduceren binnen je bedrijf. Een mooi moment om het gewoontegedrag van je medewerkers te doorbreken, is een verhuizing of renovatie. En ook na de zomervakantie of in het nieuwe jaar kan je nieuwe regels makkelijker invoeren.

2. Aparte afvalbakken

Gebruik verschillende afvalbakken met ieder een eigen kleur. Op deze manier wordt het voor iedereen zichtbaar en ligt de focus meer op het scheiden van het afval.

3. Vergelijk afval firma’s

Vergelijk prijzen van verschillende afval inzamelaars. Je zult ervan versteld staan dat de prijzen flink kunnen verschillen. Zo kan jij in ieder geval op deze kosten besparen!

Duurzame kantoormeubelen

Een onderneming kan MVO verwerken op de werkplek door duurzame kantoormeubelen aan te schaffen. Er zijn verschillende producenten die zulke meubels aanbieden, waaronder Havic Kantoormeubelen. Duurzame meubelen zijn gemaakt van recyclebaar materiaal en gaan lang mee omdat ze degelijk gemaakt zijn.

MVO is ook goed zorgen voor je mensen

Bij een duurzaam kantoor moet je niet alleen rekening houden met de milieuvriendelijkheid van het product, maar ook met het comfort en de gezondheid van je medewerkers. Werknemers zijn elke dag aan het werk op kantoor, dus het is belangrijk dat zij gezond kunnen werken. Kantoormeubilair zou dan ook ergonomisch moeten zijn, wat onder andere inhoudt dat de meubels flexibel en in hoogte verstelbaar moeten zijn.

Weg met die papierwinkel!

Hoewel papier steeds minder nodig is op kantoor, hebben de meeste bedrijven nog steeds veel papier in gebruik. Maar je kan het papiergebruik wel minimaliseren. Vraag jezelf bij de volgende e-mail die je wil printen af of het wel echt noodzakelijk is om deze af te drukken. Door alleen deze bewustwording zorg je al voor het verminderen van je papierwinkel op kantoor. Het gebruiken van duurzaam papier is ook een belangrijke stap in duurzaam ondernemen.

Waar moet je op letten bij duurzaam papier?

Bij het kopen van duurzaam papier moet je op twee kenmerken letten. Deze kenmerken heten FSC en PEF en zijn gericht op de duurzame herkomst van het hout dat gebruikt is voor het papier. Ook zijn er keurmerken die wijzen op duurzame productie, zoals Europees Ecolabel, Nordic Ecolabel, Der Blaue Engel en Milieukeur. Deze kenmerken zijn niet alleen gericht op de grondstoffen, maar ook op de processen bij de productie van het papier. Bovendien letten ze op specifieke thema’s, waaronder water-, energie- en afvalgebruik. Al deze keurmerken tonen aan dat het papier duurzaam is.

Kies ook voor groene energie. Of ga voor een helemaal CO2-neutraal kantoor, door je uitstoot te compenseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.