Veiligheid op kantoor, waar moet je op letten?

Veiligheid op kantoor

Nu we allemaal binnenkort weer op kantoor mogen werken, is het tijd om alle veiligheidscontroles weer even te doen. Heb je daarvoor een protocol? Of wil je die misschien maken? Waar moet je allemaal op letten als je personeel op een kantoor veilig wilt laten werken? Je bent daar verantwoordelijk voor hun veiligheid. Des te meer reden om juist nu weer even alles goed te checken. Om vervolgens weer volop te kunnen genieten van samenwerken met collega’s. En samen successen te vieren!

Brandveiligheid op kantoor: isolatie en nooduitgang

De brandveiligheid van een gebouw wordt voor het grootste deel bepaald door de brandreactie en het brandgedrag van je bouwmaterialen. Eén van de belangrijkste factoren hierbij is het toegepaste isolatiemateriaal. Om te bepalen of en hoe brandveilig een isolatiemateriaal is zijn de Euro-brandklassen ontwikkeld. Steenwol is 1 van de materialen die valt in klasse A1, oftewel onbrandbare isolatie. Ben je van plan je kantoor te isoleren? Denk daar dan aan. Je kunt alle informatie vinden bij Sleiderink. Check ook de nooduitgang. Is deze vrij? En zijn er voldoende uitgangen?

Veiligheid op kantoor en een gezond klimaat

Zorg ervoor dat je werknemers een veilige omgeving hebben om in te werken. Heb je bijvoorbeeld een dakterras? Check of dit nog veilig is. En controleer of alle liften het nog doen. Zijn de trappen schoon? Kan er niemand uitglijden? Of struikelen over snoeren? Heb je de juiste zonwering? Is de ventilatie op kantoor goed geregeld? Kan er een raam open? Of heb je een ventilatiesysteem, dat gecontroleerd en schoongemaakt moet worden? Een gezond werkklimaat is belangrijk om je werknemers gezond te houden.


LEES OOK: Een gezond werkklimaat hoe maak je een gezonde werkplek?
EN Zorgplicht voor werknemers serieus nemen om schade voorkomen


Een bedrijfshulpverlener bij laten scholen

Voor elk bedrijf dat meer dan één werknemer in dienst heeft, is een bedrijfshulpverlener (BHV) verplicht. Als je alleen werkt is dat niet nodig, maar zodra je mensen op jouw kantoor laat werken moet iemand in het bedrijf de opleiding gedaan hebben om eerste hulp te verlenen bij ongevallen. Een BHV’er helpt je ook bij het opstellen van een veiligheidsprotocol. Zodat veiligheid de normaalste zaak van de wereld wordt binnen jouw bedrijf.

Een ergonomische werkplek voor iedereen

Een ergonomische werkplek voor je personeel inrichten is belangrijk voor de gezondheid van je werknemers. Slecht zitten tijdens het werk kan blessures in de hand werken. Als je de veiligheid op kantoor in de gaten wilt houden, is het belangrijk hierop te letten. Investeren in goede, veilige werkplekken geeft gegarandeerd een lager verzuimpercentage. Dus je verdient je investering altijd terug.  

credits foto bovenaan dit artikel: Foto door monicore via Pexels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.