Een zakelijk abonnement voor mobiele telefonie, de voordelen!

Zakelijk abonnement voor mobiele telefonie

Twijfel je of je een zakelijk abonnement moet afsluiten voor mobiele telefonie? Wat is het verschil met een particulier abonnement? En wat zijn de voordelen eigenlijk? Het is niet altijd even duidelijk welke voordelen een zakelijk telefoonabonnement heeft. Daarom zet ik het hier graag voor je op een rijtje. En ook hoe je een abonnement kiest, dat goed aansluit op wat jij nodig hebt in je bedrijf.

Zakelijke abonnement voor mobiele telefonie kiezen

Het is goed om abonnementen te vergelijken. Er zitten soms grote verschillen tussen verschillende aanbieders. Maar ook het aanbod kan verschillen, waardoor de prijs dus anders is. Het is daarom goed om eerst een duidelijk beeld te hebben van wat jij precies nodig hebt. Bel je veel? Dan wil je onbeperkt bellen. Ben je veel onderweg zonder wifi en wil je dan toch online kunnen zijn? Zorg dan voor een stevige bundel voor internet. Gebruik je sms, of is whatsapp ook prima om te gebruiken voor jouw klanten. Gebruik jij je camera veel? En is opslag van foto’s of andere documenten belangrijk voor jou op je mobiele apparaat? Dat zijn keuzes die je zelf eerst moet maken, voordat je überhaupt gaat kijken naar een abonnement.

De 5 voordelen van een zakelijk telefoonabonnement

Iedereen heeft tegenwoordig wel een particulier abonnement. Maar de verschillen met een zakelijke abonnement zijn vaak niet bekend. Hieronder zet ik de voordelen van een zakelijk gsm-abonnement ten opzichte van een particulier abonnement voor je op een rij.

  1. Je krijgt geen BKR-registratie
    De bekende BKR registratie is er voor consumenten. Het geldt dus alleen voor particulier afgesloten abonnementen. Alle diensten of producten, die je op afbetaling koopt, worden gezien als ‘lening’. Sinds 2017 valt de aanschaf van een telefoon op afbetaling daar ook onder. Het is om te voorkomen dat consumenten op teveel verschillende plekken leningen aangaan, zonder dat ze deze terug kunnen betalen. De registratie plicht geldt niet voor ondernemers. Een zakelijk abonnement, wordt dus niet gemeld bij BKR. Overigens is een vermelding bij BKR geen probleem als je altijd aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen.
  2. Alle kosten zijn aftrekbaar van de belastingen
    De kosten van een zakelijk abonnement en het toestel zijn aftrekbaar van de belasting. Je kunt de kosten van je zakelijke abonnement dus in je boekhouding opvoeren als kosten. Hiermee wordt het in mindering gebracht op je ‘winst’ en betaal je over dat bedrag dus geen inkomstenbelasting. Ook is de BTW die je betaalt aftrekbaar.
  3. Je hebt meestal toegang tot 24/7 klantenservice
    De klantenservice voor zakelijke abonnementen is over het algemeen beter geregeld dan voor klanten met een particulier mobiele telefonie contract. Als je voor je werk elke dag afhankelijk bent van je telefoon, is dit wel een belangrijk voordeel.
  4. Je bent goedkoper uit bij grotere bundels
    Bel je zelf veel naar klanten of leveranciers? En heb je ook nog personeel, dat gebruik maakt van mobiele telefonie? Dan heb je grote bundels nodig. Met een zakelijk abonnement ben je voor grotere bundels vaak goedkoper uit. Ook hier is het belangrijk om goed in kaart te brengen wat het gebruik is binnen jouw bedrijf, voordat je een provider gaat kiezen.
  5. Het is eenvoudig om je zakelijke en privé gebruik te scheiden
    Doordat je een aparte telefoon hebt voor zakelijke telefonie, kun je deze eenvoudig gescheiden houden van de kosten die je privé maakt voor mobiel bellen.

Zakelijk bellen met privé telefoon kan ook

Je kunt als kleine ondernemer ook zakelijk bellen met je privé telefoon. Je kunt dan het zakelijke deel van de aanschaf van je telefoon aftrekken. De aanschaf van de telefoon valt onder investeringen en schrijf je in 2 jaar af. Ook de belkosten en bundels kun je opsplitsen in zakelijk en privé gebruik. De belastingdienst staat je toe om daar zelf een redelijke inschatting van te maken. Maar het kan zijn, dat zij er bij een controle op terugkomen. Je moet dan wel hard kunnen maken, dat je bijvoorbeeld daadwerkelijk 80% van je telefonie zakelijk hebt gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.