Online bedrijfsfeestje organiseren

online bedrijfsfeestje

Een online bedrijfsfeest organiseren, hoe doe je dat? We zitten allemaal thuis te werken. Maar dat betekent niet dat we geen feestjes kunnen vieren in het bedrijf. Samen successen vieren, iemands verjaardag of promotie? Maak er een feestje van. Ook online kun je leuke dingen samen doen en plezier met elkaar delen. Deze tips kunnen je helpen daar een succes van te maken!

Kies het juiste platform voor het online bedrijfsfeestje

Er zijn diverse manieren om digitaal samen te komen. De meest bekende zijn Teams, Google hangouts en Zoom. En natuurlijk Skype. Dit zijn ook gelijk de meest stabiele platforms om contact te maken met een groteren groep. Investeer in betaalde versies. En zorg dat iedereen een goede internetverbinding heeft thuis. Daar zou ik als werkgever zeker in investeren, om de onderlinge communicatie te optimaliseren. Er zijn ook andere tools, waarmee je een online feest kunt vieren. En zelfs aan een cocktail bar kunt plaatsnemen, maar de meeste zijn in beta versie en niet echt stabiel.

Zorg voor een leuke activiteit

Collega’s zitten vaak al dagelijks met elkaar in online overleg. Zorg dat deze bijeenkomst echt anders is. Vraag iedereen om slingers op te hangen en feestelijke kleding te dragen. Misschien wil je zelfs een thema kiezen, zodat iedereen zijn creativiteit kan uiten op een kostuum. Home made natuurlijk. En kies een leuke activiteit. Kijk naar online games of maak zelf een quiz. Kies goede dansmuziek en ga samen dansen. Doe wat coole moves voor, zodat iedereen kan volgen. Of laat iedereen een eigen mini voorstelling voorbereiden. Ga samen koken, met een een chef. Allemaal in de eigen keuken. Er zijn zoveel leuke activiteiten te verzinnen. Belangrijk is wel dat je het team erop voorbereid. Want de opstelling van de computer en camera vraagt ook tijd.

Stuur iets leuks op

Stuur voor het online bedrijfsfeestje iets leuks op naar de deelnemers. Ga je dansen? Stuur dan iedereen een selfie-stick. En stuur digitaal de playlist en instructies voor de eerste gezamenlijke dans. Ga je samen koken? Stuur dan voor de keuken een houder voor de iPad en de ingredientenlijst. Wil je borrelen? Dan kan The Bar Company een lekkere cocktail opsturen. Allemaal leuke extra’s om de feeststemming er vooraf al in te krijgen.

Maak duidelijke afspraken

Maak duidelijke afspraken met alle deelnemers. Kies een gespreksleider, die deze afspraken in goede banen leidt. Zo zorg je ervoor dat niet iedereen door elkaar gaat praten. En maak de groep niet te groot als je online iets te vieren hebt.

1. Democratisch gekozen gespreksleider

Kies samen met het team de gespreksleider. Zo kan iedereen makkelijker achter de leider van de bijeenkomst staan. Want deze kan soms de groep op mute zetten. En hij of zij bepaalt wanneer er genoeg gekletst is. Tijd voor het volgende onderdeel. En ook het einde van de meeting houdt deze gespreksleider in de gaten. Als je dit als werkgever niet zelf doet, spreek dan de planning goed door met deze persoon.

2. Geen ruis in het feestje

Zorg dat iedereen een rustige plek zoekt om in te loggen vanuit huis. Zo rustig dat er geen achtergrond geluiden te horen zijn. Is het niet te voorkomen, zet dan de microfoon van die persoon uit of zacht. Anders lijkt het of die persoon de hele tijd het woord wil pakken.

3. Duidelijke start- en eindtijd

Spreek een duidelijke tijd af om te starten. Vraag of iedereen 5 minuten eerder aanwezig wil zijn. Zo kan je geluid testen en even kort iedereen welkom heten. Wacht niet op de laatkomers. Wachten online is minder leuk dan offline. En spreek een eindtijd af. Dat is met een gewoon feestje nooit nodig, maar online is het fijn om te weten waar je aan toe bent. Je kunt immers niet ongemerkt weg gaan, zoals op een gewone borrel.

4. Houd de groep klein

Maak de groep in de app niet groter dan 12 personen. Heb je meer mensen? Maak dan verschillende groepen. Een volgende keer kun je weer een andere samenstelling van de groepen maken. Maar een grotere groep tegelijk werkt niet. Dan kun je niet ieders aandacht vasthouden en ook niet iedereen de aandacht geven, die zij verdient.

Zijn er nog andere tips over een online bedrijfsfeestje, die jij graag wilt delen? Laat het hieronder weten in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.