Met Design Thinking jouw carrière als ondernemer kick-starten

Je ziet het veel om je heen gebeuren: een vriend of vriendin heeft ergens passie voor of een nieuw idee, en start een onderneming om blind voor dit idee te gaan. Natuurlijk is passie mooi om te zien, maar het is niet altijd even handig om zo een bedrijf te kick-starten.

Het is niet voor niets dat de meeste startups binnen enkele jaren alweer failliet zijn, en velen hebben tegen die tijd nooit winst gemaakt. In dit artikel willen we daarom een verstandig alternatief bieden voor het kick-starten van jouw eigen innovatieve onderneming.

Je kunt namelijk met Design Thinking aan de slag. Dit is een werkwijze waarmee je kunt komen tot innovatieve bedrijfsideeën die écht werken.

We zullen eerst kort uitleggen wat Design Thinking is en hoe je het in kunt zetten om jouw bedrijf te starten.

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een werkwijze die je helpt om vanuit de behoeften van gebruikers te komen tot nieuwe ideeën. Het is dus een werkwijze om tot innovatie te komen. Er zijn ook verschillende mogelijkheden voor een training Design Thinking om de werkwijze in de vingers te krijgen.

Methode voor het kick-starten van je business

Laten we de methode uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Je bent gepassioneerd geraakt over mensen coaching in werkgeluk en kunt niet wachten je eigen zaak te starten. Maar we zijn verstandig en starten niet zomaar, maar doorlopen eerst de Design Thinking fases om te komen tot een vernieuwender (en beter) concept.

De eerste fase is de empathize fase. In deze fase ga je je verdiepen in de wereld van jouw gebruikers. Treed in contact met mensen die onlangs gecoacht zijn in werkgeluk als je die kunt vinden. Wie zijn zij? Wat vonden zij belangrijk? Hadden ze er iets aan? Waarom kozen ze voor de coaching? Wilden ze het niet liever via een e-learning? Probeer een zo goed mogelijk beeld te krijgen van hun persoon en hun behoeftes.

Probeer te achterhalen wat het echte probleem is dat zij op wilden lossen met de coaching. Waren zij ongelukkig in werk? Waren ze niet ongelukkig, maar wilden ze gelukkiger zijn? Was het onderdeel van een verplicht corporate programma? Deze mensen het om een certificaat te halen en zelf werkgeluk coach te worden?

In de define fase stel je vast voor welk probleem jij dienstverlening wilt ontwikkelen. Stel je voor dat je terugkrijgt van diverse deelnemers dat ze meer hadden verwacht van face to face coaching over werkgeluk, ze zijn nogsteeds niet gelukkig. Bovendien vonden ze de prijs wat hoog. Je zult dus iets moeten bedenken wat meer impact maakt en minder kost.

Dan komt de ideate fase waarin je gaat brainstormen en zo veel mogelijk ideeën bedenkt. Misschien kun je bijvoorbeeld een blended traject aanbieden waarin je online en offline combineert. Of je kunt naast werkgeluk andere aspecten die geluk veroorzaken meenemen in je programma, zoals bijvoorbeeld gezond eten of voldoende bewegen.

Je selecteert je beste idee en in de prototype fase ga je een echte versie van jouw oplossing maken, maar dan een versimpelde versie. Dit kun je gewoon knutselen, zo lang het maar de echt ervaring nabootst voor gebruikers. Hiermee ga je de boer op om feedback te verzamelen.

Nu ben je in de laatste fase gekomen, de testfase. In de testfase valideer je de oplossing die je hebt bedacht. Wat vinden gebruikers ervan? Waar kun je verder verbeteren? Vanaf dit punt kun je vaak enkele snelle iteraties doen waardoor het idee nog leuker, scherper, en beter wordt.

Zo word je niet de 100e werkgeluk coach, maar ontwikkel je een innovatief concept waar gebruikers daadwerkelijk behoefte aan hebben. Door het te testen in de praktijk voordat je grote investeringen doet weet je met veel meer zekerheid of jouw onderneming gaat slagen of niet, mooi toch?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.