Marketing is voor vrouwen, sales voor mannen

03  mei  2005 – bron: Marketing Online
2 mei 2005 – In totaal hebben meer mannen dan vrouwen een commerciële positie in het Nederlandse bedrijfsleven. Opmerkelijk is wel dat er relatief gezien meer vrouwen in marketing werken en meer mannen in sales. Dat blijkt uit onderzoek van het wervingsbureau Cobben & Van Tulder, dat 20.000 CV’s analyseerde.

Ondersteunende functies
Daaruit blijkt dat binnen marketingfuncties de verhouding man-vrouw ongeveer 50-50 is. Dat komt overigens vooral doordat er veel vrouwen in ondersteunende marketingfuncties werkzaam zijn. De uitvoering en het management is vooral een mannenzaak. In de verkoop is de verhouding man-vrouw ongeveer 80-20.

Oertijd
Het wervingsbureau komt tot de politiek niet erg correcte conclusie dat er sinds dat er sinds de oertijd weinig veranderd is: ‘Mannen zijn buiten kantoor op jacht naar omzet, vrouwen doen het huiswerk, zorgen voor nieuwe producten, houden de markt en de concurrenten in de gaten en vertellen de jagende mannen waar loslopend wild gevonden kan worden. Het ongezadelde wilde paard uit de oertijd is vervangen door een lease-auto met navigatiesysteem en het kampvuur door klimaatbeheersingssystemen op kantoor, maar de parallel tussen de oertijd en het Nederlandse bedrijfsleven is gemakkelijk te trekken.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.