Glazen plafond speelt ook voor vrouwelijke ondernemers

Uit onderzoek van strategisch adviesbureau PerspeXo, gepubliceerd in de White Paper “M/V = Meerkracht + Veerkracht” – blijkt dat vrouwelijke ondernemers minder makkelijk doorgroeien dan mannelijke ondernemers. Belangrijke ingrediënten voor doorbreken van het glazen plafond bij MKB-bedrijven zijn: leren delegeren, meer kennis en diversiteit aan de top. De researchresultaten zijn gebaseerd op onderzoek onder 500 ondernemers met personeel, waarvan 150 vrouwelijke en 350 mannelijke ondernemers.

Annegien Blokpoel, Directeur PerspeXo en auteur van de bestseller “Maak je bedrijf meer waard”: “Vrouwelijke ondernemers hebben het bedrijf van nu redelijk goed ingericht. Voor het bedrijf van morgen ontbreekt het aan voldoende bedrijfseconomische en bedrijfskundige kennis. Gecombineerd met een laag zelfbeeld op management- en ervaringsgebied, zien we dat vrouwelijke ondernemers minder goed uitgerust zijn voor groei dan mannelijke ondernemers. Delegeren van verantwoordelijkheid, meer kennis en sturen op targets zijn de belangrijkste breekijzers om het glazen plafond stuk te slaan.”

Vrouwelijke ondernemers groeien minder makkelijk door dan mannelijke ondernemers.
-Niet kunnen “loslaten” en delegeren is een belangrijke blokkade voor vrouwelijke (door)groeipotentie binnen de onderneming.
-Vrouwelijke ondernemers zijn beter uitgerust voor terugschakelen.
-Vrouwelijke ondernemers geven zichzelf gemiddeld een onvoldoende voor bedrijfskundige (3,7) en bedrijfseconomische kennis (3,6) en lage scores op management- en ondernemerservaring.
Mogelijk zijn vrouwelijke ondernemers bescheiden in hun antwoorden en neigen mannelijke ondernemers eerder tot zelfoverschatting.
-Vrouwelijke ondernemers hebben 50% vaker een opleidingsbudget voor zichzelf dan mannelijke ondernemers.
-Het succes van het bedrijf hangt nauw samen met de diversiteit van managementkwaliteiten in de directie. Een MKB directie bestaande uit mannen én vrouwen kan in belangrijke mate bijdragen aan succesvol doorgroeien van het bedrijf.

Voor meer praktische tips en achtergronden download nu direct de White Paper “M/V= Meerkracht + Veerkracht”.

Over PerspeXo
PerspeXo is een onafhankelijk strategisch adviesbureau, gericht op winstverbetering, waardecreatie en waardering binnen en voor bedrijven. Voor ondernemers van het eerste en tweede kantelpunt is het MBW (Maakjebedrijfmeerwaard)-programma ontwikkeld. Sinds 2006 doet PerspeXo regelmatig onderzoek onder ondernemers in het MKB. Zie ook onze eerdere white papers zoals “Succesvol doorgroeien”, “de 2de horde voorbij” en “Doorbreek het eerste kantelpunt”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.