De impact van een kantoorbaan op je gezondheid

voldoende bewegen
Als je een kantoorbaan hebt, moet je voldoende bewegen voor je gezondheid!

Wat hebben een kantoorbaan en gezondheid met elkaar te maken? Alles! Het grootste deel van een dag ben je aan het werk, op kantoor of elders. Voor vele betekent dit veel uren maken achter het bureau met als gevolg weinig beweging. Niets is zo lekker om na het werk op de bank te ‘ploffen’ met een goed glas wijn. Dit is goed om tot rust te komen maar gezond is het niet. Ook nu we meer thuiswerken ligt het gevaar van te weinig bewegen op de loer. Je kunt er futloos van raken. De risico’s blijken echter groter dan dat alleen.

Kantoorbaan en gezondheid: te lang zitten is ongezond

Onderzoekers uit Zweden stelden al jaren geleden vast dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met maar liefst 50 procent verhoogt. Tegenwoordig is iedereen zich daar wel van bewust. We kennen allemaal de leus wel: “zitten is het nieuwe roken”.
Opmerkelijk is dat bij wekelijks sporten en bewegen het gezondheidsrisico amper minder wordt. De oplossing is dagelijks minder zitten en meer bewegen. Dat kan op de werkvloer, voor de televisie of elders. Maar hoe doe je dat? Een kantoorbaan en gezondheid kunnen prima samen gaan als je let op je bewegingen tijdens de dag.

Het doorbreken van patronen

Lastige opgave: meer beweging en het normale patroon doorbreken, met name op het werk. Hoe en wanneer zou je dat kunnen doen in de tijd van de baas? Het is al voldoende om ieder halfuur twee minuten te bewegen. Onderstaande tips tonen aan hoe makkelijk het is:

Lopen tijdens je werk

In plaats van het versturen van een mail loop je naar collega’s. Daarnaast blijkt contact met collega’s ook nog eens gelukkiger te maken. Nu we meer thuis werken, kunnen we ook bellen met collega’s en tijdens het gesprek een beetje heen en weer lopen. Dat praat ook lekker.

Regelmatig drinken halen

Gebruik bij het drinken een kleiner glas, zodat je vaker moet lopen om het te vullen. Blijf aan de wandel door ook je collega’s regelmatig te bedienen. Thuis loop je ook makkelijk even heen en weer naar de keuken voor een nieuwe kop koffie of thee. En terwijl je loopt en wacht tot het water kookt, denk je na over je volgende taak of klus.

Zelf je drinken halen ook thuis

Haal zoveel mogelijk zelf drinken en laat dit niet altijd door je collega’s doen. Als je samen met je partner thuis werkt, loop dan allebei voor je eigen kop. Veel water drinken is trouwens ook goed voor je gezondheid.

Neem de trap in plaats van de lift

Neem de trap in plaats van de roltrap of lift. Thuis is dit makkelijker. Je hebt waarschijnlijk geen lift in huis. Werk je beneden? Zorg dan dat je af en toe de trap op moet om iets te pakken voor je werk. Of even een wasje op te hangen.

Toilet op andere verdieping

Breng een bezoek aan het toilet op een andere verdieping. Dat is toch weer een extra loopje.

Ook goed voor je ogen: pauze van het beeldscherm

Voor de gezondheid van je ogen is het ook belangrijk om voldoende  pauze te nemen. Te lang achter een beeldscherm zitten kan schadelijk zijn. Doe eens een online oogtest. En kijk hoe het met je ogen gaat.

Lopen terwijl je belt

Loop weg zodra je gebeld wordt. Dit wordt ook gewaardeerd door je collega’s die op deze manier niet alle gesprekken hoeven aanhoren.


LEES OOK: Gezond werkklimaat: hoe maak je een gezonde werkplek?
EN Het nut van ergonomische bureaustoelen


Meet hoeveel je beweegt

Meet de gehele dag je activiteiten en het aantal verbrande calorieën door de aanschaf van een bewegingsmeter. Ga de uitdaging aan met je collega’s, dat werkt extra motiverend.

Workout achter je bureau

Google eens op ‘workouts achter bureau’ en je vindt handige oefeningen die je onopvallend kunt uitvoeren.

Fietsen of lopen naar je werk, ook als je thuis werkt!

Pak de fiets of ga lopend naar je werk. Is de afstand te groot? Stap een station eerder uit de bus en loop de rest. Werk je thuis? Maak dan voordat je achter je bureau gaat zitten eerst een wandeling. Beeld je in dat je naar je werk loopt. Dat is ook goed om in de juiste sfeer te komen. Kom aan op je werk en gedraag je ernaar. Ga in de pauze even naar buiten en neem een lekkere lunch. Aan het einde van de dag kun je je hoofd even leeg maken met een korte wandeling. Om daarna weer gewoon ‘thuis’ te komen.

Start je dag met yoga of hardlopen

Natuurlijk kun je ook voor je werkdag en in de avond extra beweging zoeken. Doe bijvoorbeeld elke ochtend een paar yoga oefeningen of ren een stukje hard. Als je daar een gewoonte van maakt, wordt het onderdeel van je routine en is het makkelijker vol te houden.

Fietsplan voor medewerkers

Door meer te bewegen, blijf je niet alleen langer gezond en fit. Je voelt je ook gelukkiger, je bent actiever en alerter. Niet alleen werknemers hebben daar baat bij maar ook werkgevers. Een grote kans dat het verzuim zal afnemen. Regel de aanschaf van bewegingsmeters of een fietsplan. Bij aankoop van elektrische fietsen, bijvoorbeeld via het Nationale Fietsplan, betaalt de Belastingdienst mee. Dit kan een voordeel opleveren tot wel 52%. Uiteraard kun je ook kiezen voor een stoere stadfiets of transportfiets. De enige voorwaarde is dat je werkgever het Nationale Fietsplan aan haar werknemers aanbiedt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.