De voordelen van drukwerk, zoals een goede folder. En hoe maak je die?

voordelen van drukwerk

Als je producten verkoopt, spreken die voor zichzelf. Je deelt mooie productfoto’s en sfeerbeelden via social media en je staat op de juiste beurzen om jouw klanten te vinden. En natuurlijk is ook het verhaal van jouw onderneming steeds belangrijker. Want mensen houden van verhalen. Maar wat als je een dienst levert? Hoe laat je dan aan een grote groep mensen zien wat je doet? De voordelen van drukwerk zijn duidelijk. Het is tastbaar, blijvend en je trekt er aandacht mee. Het is belangrijk dat klanten jou leren kennen. En ook drukwerk in de vorm van een goede folder is geen overbodige luxe. Of creatieve alternatieven voor een folder.

De voordelen van drukwerk: niet alleen folders

Ondernemers denken vaak al snel aan folders of flyers om weg te geven op een beurs of mee te geven aan klanten die zij ontmoeten. Maar je kunt ook aan andere dingen denken. Ik kreeg bijvoorbeeld een keer een ansichtkaart van een leverancier. Met een inspirerende boodschap, die ik lange tijd verbond met deze specifieke ondernemer. Niet alleen haar dienst hielp mij, maar zij inspireerde mij door die extra boodschap om ook anderen op haar werk te wijzen. Ansichtkaarten laten drukken is een kleine moeite. En met de juiste inspirerende boodschap levert het je echt klanten op! De voordelen van drukwerk worden nog wel eens onderschat. Terwijl het altijd een professionele uitstraling geeft aan jouw bedrijf.


LEES OOK: Marketing: de 10 P’s van marketing voor dienstverleners


De voordelen van drukwerk boven digitaal

De voordelen van drukwerk zijn voor veel ondernemers duidelijk. Je kunt folders gebruiken om jouw verhaal duidelijk te maken in een verkoopgesprek. Je kunt flyers uitdelen op een beurs, event of op straat. Precies op de plek waar jouw doelgroep zich bevindt. Je kunt het per post sturen, wat een hoge attentiewaarde heeft ten opzichte van digitaal. Als je drukwerk vergelijkt met digitaal, is vooral het persoonlijke karakter evident. Je kunt het live geven aan iemand. En die persoon kan het langere tijd bewaren. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de boodschap die je deelt in print. Je kunt door een kalender, agenda of sticker te laten drukken ook zorgen dat jouw drukwerk een ander doel dient, wat mensen inspireert of gebruiksgemak biedt.

Hoe maak je een goede folder, die werkt?

Hoe abstracter jouw dienst is, hoe meer verhalen je jouw potentiële klanten mag vertellen. Verhalen over de voordelen van jouw dienst. Ervaringsverhalen van gebruikers of cliënten bijvoorbeeld. Ik maakte ooit een folder voor een klant die een app verkoopt voor retailers in de mode branche. Een specifieke doelgroep, die nog nooit had nagedacht over een dergelijke app. Een goede folder brengt een gevoel over. En daarnaast maakt het in één oogopslag helder wat de voordelen zijn van jouw dienst voor jouw klanten. Gebruik niet teveel tekst. Beelden dragen bij aan een gevoel. En laat naast tekst ook met afbeeldingen zien wat jouw dienst oplevert. Een van de voordelen van drukwerk is ook dat je jouw verhaal helemaal zelf kunt uitdrukken.


LEES OOK: Hoe kom ik aan klanten?


Hoe abstracter jouw dienst, hoe belangrijker het verhaal

Omdat een app vrij abstract is, zijn er verhalen en een goed sfeerbeeld nodig om de potentiële klanten over de streep te trekken. Ik schreef in de folder naast wat de app inhoudt en de voordelen ervan ook een stukje over de passie van de ondernemer erachter. En ik verzamelde waardevolle quotes van bekende, grote klanten binnen de branche. Om dat te ondersteunen voegde ik behalve foto’s van de mensen die aan het woord kwamen ook sfeerbeelden toe, die in beeld brengen welk gevoel het werken met die app de klant geeft. Vrijheid, gemak en tijd overhouden voor je vak, waren belangrijke waarden die ik in beeld wilde brengen. De folder ging met een vakblad mee en het bracht direct nieuwe klanten.

Hoe pak je dat praktisch en inhoudelijk aan?

goede folder

Als jouw product of dienst ook abstract is, denk dan eerst goed na over het resultaat dat je met jouw klanten kunt bereiken. Wat levert het jouw klanten op? Welk probleem los jij voor ze op? Leg ook het gevoel vast dat jij wilt dat jouw klanten hebben, nadat zij met jou gewerkt hebben. Over de methode of de technische inhoud, hoef je eigenlijk niet zoveel op papier te zetten. Dat merken zij vanzelf wel. De meeste mensen willen weten wie jij bent en welk gevoel en resultaat jij hen kunt brengen.


LEES OOK: Een eigen onderneming beginnen? Tips voor een goede start!


Maak jouw drukwerk persoonlijk door echte verhalen

Schrijf je teksten zelf en laat een tevreden klant aan het woord. Laat je teksten eventueel checken door een goede tekstschrijver en vraag een dtp-er om jouw tekst en beeld samen te voegen in een digitaal document. De inbreng van een dtp-er maakt dat een folder een professioneel uiterlijk krijgt, dus sla dat niet over voordat het naar de drukker gaat. Denk goed na over welke kleuren en beelden het beste uitdrukking geven aan jouw werk. En houd het persoonlijk. Dus voeg een foto van jezelf toe. Jouw persoonlijke verhaal in relatie tot wat je jouw klanten wilt brengen is belangrijker dan je denkt. Dus deel vooral jouw ‘waarom’. En verspreid jouw folder vervolgens op een beurs of via een geprinte media onder de juiste doelgroep.

foto bovenaan dit artikel: door Cottonbro via Pexels.

Speciaal voor vrouwelijke ondernemers schrijf ik -Vivienne Westerhoud- al ruim 20 jaar artikelen met tips en inspiratie over het ondernemerschap. Ik help ook andere ondernemers met tekst, content marketing en SEO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.