Interview met Stephanie Dijkstra, Simply Colors

door: Susanne Schillings
‘HET BELANGRIJKSTE IS DAT JE VEEL TIJD BESTEEDT AAN
EEN GEDEGEN VOORBEREIDING’

Na tien succesvolle jaren op inkoop- en marketingafdelingen van verschillende commerciële bedrijven besloot Stephanie Dijkstra (1970) voor zichzelf te beginnen. “In mijn carrière miste ik de combinatie denken/doen en het directe resultaat. Ik wilde bij het hele traject van productontwikkeling betrokken zijn: visie, richting en uitvoering. Dat vind ik nu allemaal in Simply Colors: de online shop voor persoonlijke baby- en kinderkleding.”

Wat maakt het product van Simply Colors uniek?
‘Er is weinig kinderkleding in vrolijke kleuren zonder franjes. Wat er wel is, heeft vaak een zeer lage kwaliteit. De trend op het moment is om aan allerlei zaken een persoonlijk tintje te geven. Ik heb zelf kleine kinderen en als moeder/consument voelde ik de behoefte van de doelgroep aan. Zo ontstond het concept van Simply Colors: goede kwaliteit van basic kleding en de mogelijkheid het product persoonlijk te maken door het te bedrukken naar eigen wens en idee. De verkoop gaat via internet en we stimuleren de klanten in hun eigen creativiteit. Ze kiezen zelf het item (bijvoorbeeld rompertje,
t-shirt, of pyjama), de kleur, het lettertype en een tekst. Op het scherm zie je ontstaan wat je maakt. Wat de klant bestelt is uniek. Het is specifiek gemaakt maatwerk. Onze service is ook uniek. We hebben een snelle levertijd van vijf werkdagen, problemen lossen we meteen op met terugkoppeling naar de klant en we zijn via e-mail én telefoon te bereiken.”

Hoe bevalt je eigen bedrijf in de praktijk?
“Na een jaar van voorbereidingen ben ik op 28 september 2005 met Simply Colors begonnen. Het liep meteen erg goed. Na zes weken heeft mijn man zijn baan opgezegd om ook voor Simply Colors te gaan werken. De eerste drie maanden werkten we vanuit huis. Soms hele dagen en ’s avonds, soms ook wel ’s nachts en in de weekenden. De dozen stonden overal in huis. We zijn nu anderhalf jaar verder en hebben twintig werknemers in dienst. Ik had niet gedacht dat het zo snel ou lopen. Ik ben erg betrokken bij mijn personeel en dat wil ik ook behouden. Ik zit absoluut niet in een ivoren torentje. Ik heb een zeer betrokken team. Als het druk is, helpt iedereen mee. We hebben veel vaste klanten omdat de kwaliteit zo goed is. Simply Colors bevalt me vreselijk goed.”

Wat wil Simply Colors nog bereiken?
“Veel. Simply Colors moet een wereldwijd merk worden. Laatst hoorde ik een verhaal dat iemand het cadeaudoosje van Simply Colors herkende. Ze wist nog niet wat erin zat, maar was al razend enthousiast. De naamsbekendheid hebben we vanaf het begin heel krachtig neergezet.
We hebben al in acht landen franchisenemers zitten: België, Zweden, Spanje, Australië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk en Duitsland. Wij leveren het concept, de kennis, de webshop en de kleding. De franchisenemers doen zelf de productie, marketing en promotie. Het concept spreekt in alle landen aan. Dat merken we op buitenlandse beurzen. Consumenten zijn daar net zo enthousiast als in Nederland. De eenvoud van product, webshop en service maakt dat het makkelijk te introduceren is in andere landen.”

Wat is je inspiratie?
“Kleur spreekt me aan en kleur spreekt kinderen ook aan. Simply Colors kiest items en kleuren voor een langere tijd. We zijn geen modemerk met twee collecties per jaar. We behouden de eenvoud. Ik wil niet stilstaan. In het begin was onze doelgroep vooral op gezinnen met jonge kinderen van 0 tot 4 jaar maar er is al sprake van een verschuiving. Onze promotie richt zich nu ook op kinderen van 0 tot 11 jaar. Er zijn ook al verzoeken van volwassenen maar daar zien we voorlopig nog van af. We hebben onze handen vol aan de baby- en kinderkleding. Sinds kort bieden we ook afbeeldingen aan. Over een halfjaar kijken we of we afbeelding moeten vervangen van de huidige serie. Elk halfjaar zouden we bijvoorbeeld nieuwe ontwerpers een opdracht kunnen geven.”

Wat is je valkuil?
“Ik vind het moeilijk om nee te zeggen. Een webshop kun je niet sluiten. Dat merk ik met het contact met de huidige franchisenemers. Het is belangrijk dat ze ondersteuning krijgen voordat ik weer in nieuwe zaken stap. Ik wil eerst hen op de rit zetten, voordat ik weer verder ga. Soms hangen die mensen dagelijks aan de lijn want ze hebben direct ondersteuning nodig.”

Heb je een gouden tip?
“Het belangrijkste is dat je veel tijd besteedt aan een gedegen voorbereiding. Dan staat het bedrijf en het product meteen goed. Voor Simply Colors hield dat in kiezen van goed materiaal, kiezen van een goede leverancier, zelf de kleding twintig keer wassen, de kleding in de droger stoppen ook al stond er op het label dat je dat beter niet kon doen. We hebben er ook bewust voor gekozen om de webshop op maat te laten maken. Dat kost meer geld, maar soms moet je iets durven.”

simplycolors.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.