Wat ben jij waard? En jouw bedrijf?

Als ondernemer ben je altijd bezig met je bedrijf. Het werk stopt eigenlijk nooit. En met alles wat je onderneemt, neem je jezelf mee. Bij het bedenken van je concept, het uitzetten van de lijnen waarbinnen jij wilt werken, de verkoopgesprekken, de netwerkbijeenkomsten. Elke stap die jij zet in je ondernemerschap, heeft jouw voetafdruk. Het is goed om je plannen helder te hebben, je financiën op orde en je elevator pitch in de aanslag voor elke potentiële klant. Maar heb je er wel eens over nagedacht wat jijzelf waard bent? Of eigenlijk wat jij zelf denkt of vindt dat jij waard bent?

Iedereen heeft bagage. Mooie, maar ook minder fijne bagage. Die laatste is ballast. Die mag je loslaten. Dat geeft ruimte voor andere dingen. Heb jij wel eens het idee dat de opdrachten niet gemakkelijk binnen komen? Dat jouw tarief altijd onder druk staat? Hoor jij vaak dat klanten jouw diensten te duur vinden? Kijk dan eens wat jij jezelf waard vindt. Hoeveel zou jij jezelf geven per uur of per opdracht? Heb jij daar zelf positieve gevoelens over? Vind jij dat je werkelijk succes waard bent? Het klinkt misschien gek, maar het is een onderzoekje waard. Want als je zelf geen positieve succesvolle gedachten hebt over jouw zaak, dienst of zelfs jouw eigen persoon, dan is het moeilijker anderen te overtuigen van die waarde.

TIP: Sta elke dag op met een glimlach en vertel jezelf voordat je aan het werk gaat: ‘ik ben het waard om rijk en succesvol te zijn en klanten komen vanzelf naar mij toe.’ Het betekent niet dat je geen acquisitie meer hoeft te doen. Maar je zult zien dat jouw zaken vlotter zullen lopen! Gewoon, omdat jij het waard bent. En vooral ook omdat jij dat zelf zo vindt, denkt en voelt.

Hartelijke groeten,

Vivienne Westerhoud
www.haareigenzaak.nl

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.