Werksfeer bepalende factor voor succes van jouw bedrijf

WerksfeerBen jij als ondernemer op zoek naar een jonge werknemer? Je concentreert je gemakkelijk vooral op de functie inhoud en de CV die daar het beste bij past. Maar dat is lang niet altijd een garantie voor succes. Werksfeer bepaalt voor een belangrijk deel de productiviteit. En jonge sollicitanten vinden die werksfeer ook een belangrijke reden om wel of niet voor jouw bedrijf te kiezen.

De werksfeer brengt jou de juiste werknemer

De Nationale Carrièrebeurs onderzocht in 2012 de motivatie van jonge sollicitanten om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Het bleek dat naast de functie inhoud (62%) en het salaris (41%) vooral de werksfeer van belang is voor deze groep. Maar liefst 48% van de ondervraagden geeft aan te letten op de werksfeer bij het kiezen van een werkgever. Het is dus van belang dit goed op orde te hebben om goed personeel aan je te binden.

Werksfeer bepalend voor productiviteit

Jouw nieuwe werknemers moeten dus passen bij de sfeer die jij met jouw bedrijf voor ogen hebt. Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Het is dus belangrijk om verder te kijken dan een CV en echt te achterhalen wat iemand beweegt. Bevlogen werknemers zijn ook succesvoller en productiever. Het succes van jouw bedrijf is dus ook afhankelijk van de sfeer die er heerst op kantoor. Niet iedereen is gebaat bij dezelfde sfeer. Maar er zijn wel algemene tips die je in gedachten kunt houden.

Oorzaken van slechte sfeer op kantoor

Natuurlijk kun je leuke feestjes en bedrijfsuitjes organiseren. En ontspanningsmomenten creëren gedurende de werkdag. Maar met een voetbaltafel op kantoor ben je er nog niet. Als er al negatieve gevoelens zijn bij werknemers, zorg dan dat je erachter komt waar die vandaan komen. Neem je medewerkers serieus. Internationaal onderzoek van HR-adviesbureau Towers Perrin wees uit dat er vijf oorzaken zijn voor een negatieve werksfeer. Daarbij staat een te hoge werkdruk op nummer één. Ook is het belangrijk dat medewerkers geloven in de strategie die het management volgt. Zekerheid over de duurzaamheid van de functie is ook een factor. En zorg ervoor dat iedereen voldoende uitdaging krijgt en waardering voor zijn aandeel in het eindresultaat.

Tips voor een positieve werksfeer

In About.com Human Resources beschrijft Susan M. Heathfield tips om de sfeer op het werk te verbeteren.

1. Bied ruimte voor zelfstandigheid

Werknemers willen zelfstandig beslissingen over hun werk kunnen nemen. Niets maakt werknemers negatiever, dan wanneer zij die ruimte niet krijgen. Neem dus geen besluiten over hun werk zonder hen daarin te kennen.

2. Inspraak voor werknemers

Werknemers willen inspraak hebben op het beleid en de werkwijze binnen de organisatie. Zorg er dus voor dat je jouw werknemers betrekt bij jouw beslissingen als ondernemer.

3. Huisregels samen maken

Maak voor iedereen dezelfde huisregels. In alle lagen van jouw organisatie, als die er al zijn. Zet deze op papier samen met je medewerkers. Wat is belangrijk voor hen om de juiste sfeer te behouden?

4. Informatie eerlijk delen

Zorg ervoor dat iedereen dezelfde informatie krijgt als je samen werkt. Zo hoeft niemand zich buitengesloten te voelen. Geef ook toelichting bij besluiten. Als bepaalde plannen nog niet duidelijk zijn, geef dat dan aan. Geef ook aan wanneer je verwacht daar wél duidelijkheid over te kunnen geven.

5. Ontwikkeling aanbieden

Bied de mogelijkheid aan je medewerkers om te groeien en ontwikkelen. Geef de mogelijkheid om opleidingen te volgen. Of stages te lopen. Pas functieruil toe, waarin mensen korte tijd vanuit een ander perspectief kunnen kijken. Bied promotiekansen en ontwikkelingstrajecten. Het geeft hen het vertrouwen dat zij het beste uit zichzelf kunnen halen.

6. Structuur geven

Mensen willen nuttig werk doen. En zij willen onderdeel zijn van een groter geheel. Zorg daarom voor structuur en visie. Als werknemers een goed beeld hebben van de gezamenlijke doelen, kunnen zij daar beter aan bijdragen.

7. Waardering laten blijken

Zorg dat de bijdrage aan de gezamenlijke doelen van elke werknemer inzichtelijk is. En spreek daar waardering over uit. Dat hoeft niet perse een beloning in geld te zijn. Maar als dat past binnen jouw commerciële bedrijf natuurlijk wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.