MVO: inspirerend en goed voor jouw zaak!

Maatschappelijk bezig zijn, waarom zou u? Een betere vraag: waarom eigenlijk niet? U trekt er de beste werknemers mee, vergroot de teamspirit én het levert u winst op. Mark Vogt, directeur van War Child legt uit waarom bijna1.000 bedrijven u al voorgingen. “Een mooi voorbeeld van wat maatschappelijke betrokkenheid teweeg kan brengen voor het midden- en kleinbedrijf, is de actie die een kleine groep Veghelse ondernemers twee jaar geleden organiseerden. Zij wisten de hele gemeente te mobiliseren en dat resulteerde uiteindelijk in een lang weekend dat geheel in het teken van War Child stond.
Alle lokale ondernemers waren er, allemaal konden ze laten zien waar ze goed in waren. Aan de 30.000 inwoners en aan elkaar. Aan het eind van de dag kwamen er een aantal ondernemers naar me toe die zeiden dat hun ordeportefeuille voor het komende jaar vol zat. En dat midden in de crisis. Zij bedankten ons, terwijl ik nog sprakeloos was vanwege de onverwacht hoge opbrengst van maar liefst 135.000 euro. Een opbrengst die vanwege ons strikt lage kostenbeleid bijna in zijn geheel naar de hulpverlening aan kinderen in oorlogsgebieden gaat.”

Transparant
“Waar we ons heel hard voor maken is keer op keer duidelijk maken dat geen van de activiteiten en evenementen die we organiseren, ons geld kosten. Dat is immers écht bestemd voor de kinderen. Of het nu gaat om de Radio 538 voor War Child week eind maart, de concerten die we bijna jaarlijks organiseren of de War Child-musical die leerlingen van zo’n 2.000 basisscholen momenteel opvoeren: vrijwel elk onderdeel van die acties wordt verzorgd door bedrijven die inzien hoe belangrijk ons werk is en de drive hebben om daar een steentje aan bij te dragen. Letterlijk elk onderdeel is gesponsord .Dat kan op tientallen manieren, van het verzorgen van licht en geluid tot beveiliging, drukkosten of transport. Van een financiële bijdrage tot het aanbieden van diensten, producten of mensen.”. Hoe transparant War Child precies is, staat te lezen in het voor iedereen te downloaden jaarverslag van War Child en blijkt uit de Transparantprijs die de organisatie een aantal keren ontving.

Geld in het laatje
Zelf komt Vogt uit een ondernemersnest en weet hij als geen ander dat het aan het eind van de dag om de inhoud van de kassa gaat. Dat geldt voor u als ondernemer, en even goed voor een organisatie als War Child. “We leren dan ook dagelijks van elkaar,” vertelt Vogt. “Zo leren wij van de ondernemers dat je realistisch moet blijven, altijd op de kosten moet letten, het concrete resultaat in je achterhoofd moet blijven houden, dat je scherp moet blijven. Net als het MKB moeten we keer op keer aantonen dat we een goed product hebben. In ons geval, waar het gaat om zoveel kinderen, allemaal met een naam, een verleden en een toekomst, is het natuurlijk des te belangrijker dat je geen geld over de balk smijt. Een ‘voordeel’, als je het zo mag noemen is dat ieder mens een gevoel bij ons werk heeft. Niemand laat het koud dat er kinderen in oorlog moeten leven.”

Aandacht en netwerken
De ondernemer die zijn naam aan War Child verbindt, kan op zijn beurt profijt hebben van de bekendheid en van het netwerk van de organisatie. Een onbedoeld maar welkom neveneffect is eventuele gratis reclame die sponsoring op kan leveren. Vogt: “Terugkomend op het voorbeeld van de schoolmusical: we hoopten op 200 deelnemende scholen, uiteindelijk zijn dat er meer dan tien keer zoveel geworden. De musical kreeg volop aandacht op televisie en de namen van de sponsoren kwamen daarbij als vanzelf regelmatig in beeld. De sponsoring van het drukwerk, de dvd-productie en de logistiek verdienden ze dus meer dan volledig terug in de vorm van media-aandacht. Niet gepland, en daar moet je het ook niet voor doen, maar mooi meegenomen.” De kans dat dit gebeurt, is overigens best groot. Veel goede doelen zijn sterke merken die volop en positief in de belangstelling staan. Bovendien hebben ze een interessant netwerk. “We bieden een mooi platform waar ondernemers gelukkig graag onderdeel van zijn. Evenals van het grotere geheel waar we ons met hart en ziel voor inzetten.” Op deze manier in contact komen met potentiële klanten, leveranciers en partners is toch veel leuker dan een middagje nummers uit de telefoongids bellen?

Tekorten aan talent
Wat je sterk ziet is dat deelname aan een actie voor een goed doel de band tussen medewerkers onderling verbetert. En u weet het: gemotiveerde mensen werken harder. Mensen blijken zich opvallend graag in te zetten als ze hun talenten aan kunnen wenden en samen een doel kunnen behalen. Ook in hun eigen tijd! “Tijdens een War Child concert op televisie meldden zich veel meer T-Mobile medewerkers aan die vrijwillig in het callcenter wilden zitten dan de 100 die nodig waren,” vertelt Vogt. Daar blijft het vaak niet bij. Een partnerschap kan het balletje intern flink aan het rollen brengen. “Bij T-Mobile is het bedrag waarmee de directie ons sponsort bijvoorbeeld overtroffen door de opbrengsten uit acties die de medewerkers zelf bedachten, waaronder de bekende GSM-inruilactie.” Er zijn zelfs al werknemers die dit soort initiatieven als harde arbeidsvoorwaarde beschouwen om voor een bedrijf te kiezen. Iets om in gedachten te houden bij de verwachte arbeidsmarkttekorten.

Inspiratie
Geld is natuurlijk één van de manieren om uw maatschappelijke betrokkenheid te laten zien (tip: dergelijke donaties zijn vaak fiscaal aftrekbaar). U kunt dit rechtstreeks storten of verpakken in kerst-, verjaardags- of afscheidscadeaus voor medewerkers. Wilt u meer doen? Mogelijkheden genoeg. Misschien ziet u ze zelf, zoals een pakkettenbezorgdienst die op Twitter las over de War Child-schoolmusical en zich realiseerde dat al die scripts wél op de scholen terecht moesten komen en spontaan aanbood dat te regelen – hun chauffeurs kwamen toch in de buurt. Misschien wilt u productsponsor worden om de kantoorkosten van een organisatie als War Child nog lager te krijgen. Op de site van War Child

vindt u een aantal  voorbeelden van ondernemers die op een of andere manier hun steentje bijdragen. Vogt: “Aarzel vooral niet om contact op te nemen, nieuwe sponsoren en hun ideeën ontvangen we met open armen.”

Bron: briskmagazine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.