Home > Nieuws & Tips > Hoe voelt de klant zich koning? Over sociale media en kortingen

Hoe voelt de klant zich koning? Over sociale media en kortingen

Persoonlijke benadering klantenBron: Pexels
In een competitieve markt moet je opvallen om klanten te trekken en beter te zijn dan de rest. Een middel – zo oud als de wereld – om klanten te trekken is het aanbieden van kortingen en bonussen. Maar hoe zorg je dat je klant zich écht speciaal gaat voelen? Hoe voelt de klant zich koning?

Steeds meer ondernemers

Ondernemen is populairder dan ooit. Met name onder jongere mensen. De gemiddelde leeftijd voor een ondernemer die een nieuw bedrijf opstartte lag drie jaar terug nog op 38 jaar. Daarna zijn er duizenden ondernemingen en bedrijven bijgekomen. Het wordt steeds moeilijker je te onderscheiden. Een Facebookpagina, een welkomstkorting en feestelijke opening met je hele familie is niet genoeg: er is meer nodig om erbovenuit te springen en klanten zich speciaal te laten voelen.

Maar hoe doe je dat? Opvallen in een wereld waar de competitie je als een hongerige groep hyena’s in je nek hijgt? Het belangrijkste aan een onderneming is klantenbinding. Het moeilijkste daarbij is een nieuwe klant laten terugkomen en tevreden houden. En of het hierbij nu gaat om een online zaak of een échte winkel in een winkelstraat. Uiteindelijk gaat het er allemaal om hoe je klanten benadert en blijft benaderen. Een klant wil zich speciaal voelen. De klant is immers koning. En een persoonlijke aanpak is daarom het belangrijkste.

Persoonlijke aanpak: hoe voelt de klant zich koning?

Die persoonlijke aanpak kan je online op verschillende manieren aanpakken, en de beste manier, als je bijvoorbeeld een webwinkel hebt, om klanten te bereiken is via sociale media. Sociale media is iets dat zeker door online bedrijven bijzonder serieus moet worden genomen. Je Facebookpagina af en toe updaten met een leuk fotootje is niet genoeg: je moet actief zijn op alle platformen waar je potentiële klanten zich ook bevinden en daarnaast de interactie met ze zoeken. Wees daarbij creatief, benader ze persoonlijk. Wees daarbij niet opdringerig en verras in je updates. Hoe meer activiteit, hoe beter.

Social media steeds belangrijker

Het belangrijkste is dat je sociale media niet gaat zien als een verplichting, maar als een manier om de maximale groep klanten te bereiken. Tegenwoordig is er dankzij Whatsapp Business en Facebook Messenger ook nog eens dé mogelijkheid om klanten snel van essentiële informatie te voorzien, bijvoorbeeld over openingstijden, de locatie van een winkel of de status van een bestelling. Service staat voorop bij een persoonlijke aanpak en juist sociale media zijn daar een perfect instrument voor.

Als je ook een offline filiaal hebt, is sociale media een fantastische manier om klanten speciaal te laten voelen. Naast dat een échte winkel nog beter foto- en videomateriaal oplevert, biedt het je meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld livestreams, interviews met klanten en al helemaal op het gebied van promoties zijn er geweldige mogelijkheden. Op sociale media kan je acties houden (tag + share = onbetaalbare reclame), waarbij klanten iets kunnen winnen, en als ze het komen ophalen, maak je daar weer een foto of livestream van die je deelt op de sociale media. Kruisbestuiving en gratis publiciteit tegelijk.

Hoe voelt de klant zich koningBron: Pexels

Kortingen en promoties voor je klanten

Kortingen, promoties en bonussen zijn uiteraard een bijzonder onderdeel van het erbovenuit steken. Wie écht eens geïnspireerd wilt raken hoe een industrie met veel competitie klanten probeert te binden en te behouden, moet zich eens verdiepen in de casino bonus – oftewel alles wat valt onder de promoties die worden aangeboden door online casino´s. Sommige van deze online bedrijven bieden reisjes, gratis gadgets, geldprijzen of kortingen aan gelukkige winnaars die allemaal meespelen. Uiteraard is een (online) winkel een ander soort bedrijf, maar wie een aantrekkelijke prijs en een leuke manier van meespelen kan bieden, kan op die manier dubbel profiteren van zo´n actie. Enerzijds is er namelijk de naamsbekendheid die je verkrijgt omdat je actie gespeeld en gedeeld wordt, aan de andere kant betrekken klanten zich onbewust in je winkel. Pas overigens wel op met het bieden van té hoge kortingen – het kan wantrouwen opwekken.

Verder zijn er acties die door de media goed zijn opgehypet – neem een voorbeeld aan Black Friday – een perfecte mogelijkheid om je onderneming eens extra te promoten en mee te liften op de koopwoede die dan wordt losgemaakt onder consumenten. Hetzelfde geldt voor Kerst, Pasen, en andere dagen: elk moment dat je jezelf extra kan laten opvallen, moet je als ondernemer aanpakken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.