Je bedrijf verkopen? Waarom zou je dat doen?

Je pensioenleeftijd komt steeds dichterbij, je raakt uitgekeken op de branche waarin je werkt, of je probeert strategisch voordeel te behalen. Er zijn talloze redenen te bedenken om je bedrijf te verkopen. Net als dat er overigens ook genoeg redenen zijn om het niet te doen.

Tijd voor iets nieuws? Je bedrijf verkopen!

Het traditionele bedrijf dat generaties lang binnen de familie blijft wordt steeds schaarser. En één van de redenen daarvoor is dat het steeds gebruikelijker én interessanter wordt om na verloop van tijd je zaak te verkopen. Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dit kan een switch zijn naar een ander bedrijf, het opzetten van een compleet nieuw bedrijf of juist fuseren met een ander bedrijf. En misschien wil je wel gaan reizen en je geld op een andere manier verdienen. Het bloed kruipt nou eenmaal waar het niet gaan kan en dit geldt al helemaal voor ondernemers. Na verloop van tijd kan de bedrijfsvoering gaan vervelen en wordt de hang naar iets nieuws en uitdagends steeds groter. Dan is verkopen een slim idee.

Consolidatie binnen jouw sector

Dit is een meer strategische reden. Het kan zo zijn dat de sector waarin je werkt verzadigd is, of begint te raken. Organische groei van jouw bedrijf is dan niet meer zo makkelijk als vroeger. Daardoor kun je stil komen te staan. Het is dan interessant om alsnog groei te realiseren door aan te sluiten bij een andere, meestal grotere, partij. Dit is een proces dat over het algemeen op natuurlijke wijze al vorm krijgt zodra de markt verzadigd raakt, grote bedrijven zullen dan op zoek gaan naar andere bedrijven om op te kopen. Heb je het gevoel dat jouw bedrijf steeds minder kansen krijgt? Dan is het slim om gehoor te geven! Meestal kun je dan zelf wel gewoon je werk blijven doen.

Zeker zijn van een geschikte opvolger

Als jouw pensioenleeftijd dichterbij komt of je hebt een andere reden om uit je bedrijf te willen stappen? Dan is het fijn als je weet dat je het bedrijf in veilige handen achterlaat. Dit is een belangrijke reden om jouw bedrijf op tijd in de markt te zetten. Je wilt dan een zogenaamde pre-exitstrategie hanteren. Bij een pre-exit blijf je nog zo’n 4 tot 8 jaar betrokken bij je bedrijf, waarna het volledig overgaat op de nieuwe eigenaren.

Bij ziekte of arbeidsongeschiktheid

Ook als je ziek wordt kun je denken aan het verkopen van je bedrijf. Misschien word je snel weer beter. Maar soms ook kun je na een lange periode van ziekte moeilijk je bedrijf weer oppakken. Je bent misschien gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Als je dan geen betrouwbare of geschikte medewerkers of opvolgers hebt, kun je het beste zo snel mogelijk verkopen. Als je dat wilt kun je altijd onderhandelen om een kleinere rol binnen jouw bedrijf te blijven vervullen. Het grotere plaatje geef je echter uit handen. Zodat anderen hun energie kunnen inzetten voor jouw bedrijf. En jij wat rustiger aan kunt doen.

Hulp bij het verkopen van je bedrijf

Zomaar je bedrijf verkopen klinkt makkelijk, maar dat is het natuurlijk niet. Want weet je waar je moet beginnen met het zoeken naar potentiële kopers? Weet je wat jouw bedrijf waard is? Ben je op de hoogte van alle juridische aspecten die erbij komen kijken? Waarschijnlijk niet, en dat is ook heel begrijpelijk als je altijd bezig bent geweest met ondernemen. Je kunt hiervoor professionals inschakelen, zoals bijvoorbeeld Marktlink Fusies en Overnames. Zij hebben de kennis, de ervaring en het netwerk om je bij te staan tijdens het gehele traject.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.