Home > Interviews > Laamia Elyounoussi en haar Schone Zaak!

Laamia Elyounoussi en haar Schone Zaak!

door: Vivienne Westerhoud.

Laamia ElyounoussiLaamia (31) kwam als veertienjarig meisje vanuit Marokko in Nederland wonen. Haar familie had hier een schoonmaakbedrijf, waar zij als studente meewerkte in haar vrije uren. Laamia had een andere carrière voor ogen en werkte eerst lange tijd bij de politie, in de verzekeringen en als makelaar.Tot het vier jaar geleden alsnog begon te kriebelen, ze wilde zelfstandig ondernemen. Het schoonmaakvak leek niet voor haar weggelegd maar ze werkte toch een jaar mee in het familiebedrijf van haar tante. Daar ontdekte ze haar liefde voor het vak en het personeel. Veel van de mensen die voor het bedrijf in de schoonmaak werkten, spraken geen Nederlands en hadden weinig kansen om ooit ander werk te krijgen of hogerop te klimmen. Dat raakte haar en ze besloot daar iets aan te gaan doen.

Laamia zette haar eigen schoonmaakbedrijf www.schonezaak.nl op. Medewerkers die zich de Nederlandse taal nog eigen moeten maken krijgen in het eerste werkjaar Nederlandse taal- en inburgerings cursus aangeboden. In het tweede en derde jaar kunnen zij een MBO-opleiding volgen met baangarantie. De medewerkers werken dan maximaal 20 uur per week en de rest van de tijd zitten zij op school. Vervolgens gaat Laamia met haar opdrachtgevers om de tafel zitten om te kijken welk ander werk de inmiddels opgeleide medewerker zou kunnen uitvoeren binnen de organisatie waar zij eerst als schoonmaker werkten. Als receptioniste, administratief medewerker of huismeester bijvoorbeeld. Tegelijk introduceert zij een nieuwe schoonmaker, die wederom de mogelijkheid heeft om een opleiding te gaan volgen.

De kosten voor de opleidingen financiert Laamia zelf. Daarmee investeert zij de helft van de marge die zij verdient op het schoonmaakwerk. Hoe is dit mogelijk? Laamia: ‘Mijn personeel is gemotiveerd en geeft 200% inzet bij mijn klanten. Daardoor behoud ik mijn klanten en wordt er positief over ons gepraat. Dit zorgt ervoor dat ik altijd aan bekwaam personeel kan komen. Daarnaast levert dit constant nieuwe klanten op doordat de medewerkers praten met collega’s bij andere bedrijven. Zo brengt ditzelfde personeel jaarlijks ruim een ton aan nieuwe omzet binnen.’

Laamia weet zich gesteund door haar financieel adviseur bij KUBUS. Eens per maand loopt zij met hem al haar cijfers door. De budgetten per kostenpost, de omzet en de marge per klant nemen zij dan samen onder de loep. Zo kan zij gericht actie ondernemen. Laamia: ‘KUBUS maakt de cijfers voor mij inzichtelijk. Ik weet elke maand precies waar ik bij moet sturen. Zo realiseer ik ook groei.’

Gouden tips van Laamia
‘De eerste paar jaar was ik vier avonden per week te vinden op netwerkbijeenkomsten. Als mensen je gezicht vaker zien en ze weten wat je doet, dan gunnen ze je de opdracht.’

‘Ook raad ik iedereen aan om duidelijk om opdrachten te vragen. Wacht niet af. Doe een concreet aanbod als je mensen spreekt op zo’n bijeenkomst. Vraag direct om een deal.’

‘Om je klanten te behouden, moet je niet alleen doen wat je zegt. Je moet ook zeggen wat je doet. Vaak doe je ongemerkt meer dan de klant weet. Communiceer dat duidelijk, zodat ze weten hoe goed je voor ze bent.’

‘Haal meer omzet uit bestaande klanten. Ik zit veel bij mijn klanten aan tafel. Dan bespreek ik altijd onze gespecialiseerde diensten. Zoals het reinigen van luxaflex of intensieve reiniging van tapijten. Door dit soort onderhoud bij bestaande klanten aan te bieden heb ik vorig jaar mijn omzet met 1,5 ton vergroot.’

2 reacties

  1. Ik hoorde laatst dat we in een ‘sharing economy’ leven en daar is Laamia Elyounoussi hét voorbeeld van. Als je niet alleen werkt om geld te verdienen, maar ook omdat je mensen wilt helpen én je werk leuk vindt, dan heb je een mooi leven. En de mensen om je heen ook.
    Zelf schrijf ik websiteteksten voor MKB-ers die er zelf niet uitkomen. Sommigen zijn al een jaar bezig met een tekst en het lukt ze niet op te schrijven wat ze willen zeggen. Dan kom ik. Ik stel de juiste vragen en de ondernemer vertelt. In een gesprek (interview) van zo’n twee uur vertellen ze gepassioneerd over hun bedrijf, over hun drijfveren, over alles. Daarna is de website vaak in een dag geschreven. En blij dat ze dan zijn! Echt heerlijk om te doen.

  2. Geweldig interview, dank voor Vivienne en de medewerking van de enthousiaste onderneemster Laamia; zij is een voorbeeld hoe een gepassioneerde migrant een duurzame bijdrage kan leveren aan de Nederlands en wereld economie. Wij leven niet alleen in “sharing economy’ maar we delen ook onze Aarde, kennis en cultuur en dit alles bij elkaar maakt een groeiende wereld economie waar iedereen de vruchten van kan plukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *