Ontmoediging overwinnen

Door: Carina Verhulst
Afgelopen week was het weer eens raak: twee dagen lang enkele uren achter de telefoon om prospects te bellen. De helft was niet bereikbaar en de andere helft niet geïnteresseerd. Een opdracht die mondeling was afgesproken werd via de mail geannuleerd. De inspiratie om een opdracht goed af te ronden, ontbrak volledig. En tot overmaat van ramp ook nog een niet voorziene belastingaanslag.
Kortom: de hele wereld was tegen me. Dat gevoel.
Ik stond op het punt om het bijltje er bij neer te gooien en volledig toe te geven aan de ontmoediging. In het verleden kostte dit me zo maar een paar dagen (soms weken) tijd om er weer uit te komen. Maar nu niet meer. Ik realiseerde me dat ik zelf het nodige kon doen om weer lekker aan het werk te gaan.

Ontmoediging overwinnen is één van de grootste uitdagingen voor een ondernemer. Maar gelukkig ben je niet voor niets ondernemer geworden en beschik je over een flinke dosis wilskracht en doorzettingsvermogen. En dat is precies de goede basis om ontmoediging te overwinnen en binnen de kortste keren dit vervelende gevoel de baas te zijn.

Hier enkele tips om de ontmoediging niet de baas te laten worden.

De eerste is: accepteer je gevoel van ontmoediging en verander dan bewust je houding ten opzichte van de problemen die zich voordoen.
Een manier die ik daarvoor kies is: andere gedachten creëren. In plaats van te denken: “alweer iemand die “nee” zegt, dit gaat de verkeerde kant op”, denk ik dan: “elke “nee” maakt de kans groter dat de volgende “ja” zegt”. Die gedachte stimuleert me om meteen de telefoon te pakken en het volgende telefoontje te plegen.
En jawel: drie telefoontjes verder had ik twee afspraken gemaakt voor een kennismakingsgesprek.

De tweede tip: stap af van het idee dat je alles alleen moet doen en vraag om hulp. En accepteer ook hulp als je die aangeboden krijgt.
Voordelen: je krijgt andere ideeën waar je profijt van hebt. Anderen gaan je zien als iemand die niet bang is om hulp te vragen, kwetsbaar te zijn en zullen je daarom waarderen (hulp vragen getuigt van kracht!). Je relaties verbeteren er door; je omgeving zal jou ook weten te vinden als hulp nodig is. En als je aangeboden hulp accepteert, waardeer je daarmee de ander. Realiseer je dat maar eens; hoe ervaar je het zelf als iemand de hulp die je aanbiedt, afwijst?
Nadat ik een businesspartner mijn probleem met een opdracht had voorgelegd en zij mij enkele vragen had gesteld en haar ideeën gedeeld, kon ik weer verder. Die dag heb ik de opdracht bij mijn klant goed af kunnen ronden en er zelfs een vervolg aan kunnen koppelen. De investering van mijn kant was relatief klein: mijn eigen ego even aan de kant gezet om hulp te vragen en een kwartiertje aan de telefoon.

De last but not least tip: stel niet uit!! Uitstelgedrag is één van de belangrijkste oorzaken om ontmoedigd te raken. Uitstelgedrag kan zich op verschillende manieren voordoen: uitstellen om te beginnen en uitstellen om iets af te ronden. Kijkend naar mezelf (en wellicht herkenbaar?) zijn er altijd excuses voor dit gedrag. Veel gebruikt excuus is: “ik ben een perfectionist, ik ben er nog niet klaar voor, de omstandigheden zijn nog niet optimaal”. Ik stel iets uit als ik niet goed overzie waar ik aan begin of bang ben dat het niet gaat lukken.
Opnieuw vraagt het enige wilskracht en doorzettingsvermogen maar uitstelgedrag is vrij gemakkelijk te voorkomen. Het enige wat je hoeft te doen, is je taak op te delen in stukken die je kunt overzien en die voor jou goed te doen zijn.

Iedere keer dat ik de neiging voelde iets uit te stellen en het toch deed, leverde me dat een goed gevoel op. Het gevoel mezelf overwonnen te hebben. Sterker te zijn dan mijn ontmoediging en de neiging daaraan toe te geven.

Wellicht is dat het allerbelangrijkste: realiseer je dat jij niet je ontmoediging bent! Jij bent degene die aan het stuur staat en zelf bepaalt wat je er mee doet. Veel succes met je bedrijf en geef nooit op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.