Stijging BPM, wat doet dat met je autoverzekering?

Stijging bpm en de gevolgen voor de premie van je autoverzekering

stijging bpm

Automerken proberen je te verleiden om voor 1 september nog even snel een nieuwe auto te kopen. Want daarna gaat de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm) omhoog en wordt het allemaal veel duurder. Maar wat verandert er nu eigenlijk? En wat heeft dit voor gevolgen voor de premie van je autoverzekering? Independer zocht het uit. Veel dealers hebben trouwens een voorraad van auto’s die al op kenteken staan. Zo kun je ook nu je slag nog slaan!

Meer bpm voor meer vervuiling

Bpm staat dus voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Koop je een auto of motor? Of importeer je een voertuig uit het buitenland? Dan betaal je eenmalig bpm. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De hoogte van de bpm wordt voornamelijk bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Dit doet de Belastingdienst. Voor een schone, milieuvriendelijke auto betaal je dus minder bpm dan voor een diesel. Heb je een volledig elektrische auto? Dan betaal je tot en met 2020 zelfs helemaal geen bpm.

Nieuwe testmethode voor meting van uitstoot

Sinds vorig jaar worden de uitstootcijfers van je auto op een nieuwe manier berekend. Jarenlang werd hiervoor de zogenaamde NEDC-norm gebruikt. Maar het bleek dat de uitkomsten van deze testmethode niet betrouwbaar waren. Het verschil tussen de testuitslag en de daadwerkelijke CO2-uitstoot op de weg was te groot. Na alle ophef rondom de emissieschandalen zoals ‘dieselgate’ en ‘sjoemelsoftware’, is de NEDC-test daarom geleidelijk vervangen door de strengere WLTP-test. Deze nieuwe methode geeft een veel nauwkeuriger beeld van het daadwerkelijke brandstofverbruik en de uitstoot. Het gevolg daarvan is dat de uitstoot van vrijwel alle auto’s hoger uitvalt dan voorheen. Een hogere bpm leidt tot een duurdere auto en een hogere premie voor je autoverzekering.

Gevolgen voor de verzekeringspremie

Een hogere bpm is van invloed op de premie van je autoverzekering of bestelautoverzekering.

  • Verzekeraars gebruiken meestal de cataloguswaarde, waarin de bpm is meegerekend- bij het bepalen van de premie. Als de bpm hoger is, stijgt de prijs van je auto met hetzelfde bedrag mee en betaal je dus meestal meer premie voor de autoverzekering van je nieuwe auto (vanaf aankoopdatum 1 september).
  • Ben je een ondernemer en heb je een bestelauto? Dan mag je de bpm terugvorderen bij de Belastingdienst. Als je dit doet, kun je jouw auto voor een lager bedrag verzekeren omdat de bpm van de aankoopprijs is losgekoppeld. Het is dan dus niet van invloed op je premie.
  • Koop je voor 1 september nog een nieuwe auto en kies je voor een autoverzekering met een nieuwwaarderegeling? Dan krijg je de nieuwwaarde terug als je de auto in de eerste periode total loss rijdt. Is de cataloguswaarde van jouw model auto door de bpm-verhoging gestegen tussen het moment van aankoop en total loss? Dan krijg je dus ook meer uitgekeerd van je verzekeraar.

Vanaf 1 september 2018 gebeurt er dit:

Vanaf 1 september 2018 is de WLTP-norm verplicht.
Elke auto die vóór 1 september 2018 op kenteken geregistreerd is, valt buiten de bpm-verhoging.
Elke auto die op of ná 1 september op kenteken wordt geregistreerd is duurder. Dus alleen als je een gloednieuwe auto koopt of importeert krijg je met deze, vaak forse, verhoging te maken. De premie van je autoverzekering is dan ook hoger. Behalve als je jouw auto op de zaak koopt. Dan kun je de bpm terugvragen en gaat je premie niet omhoog, omdat de bpm los gekoppeld wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.