Home > Columns > Goede PR? Een missie helpt!

Goede PR? Een missie helpt!

PR en promotieHet klinkt misschien een beetje raar, maar ik zie soms het verschil niet tussen verkopen, marketing en PR. Naar mijn gevoel is het allemaal één pot nat en gaat het maar om één ding: heb je een goed verhaal? Je hebt als ondernemer mooie producten of diensten, die je verkopen wilt. Daarvoor is het nodig naamsbekendheid te krijgen en zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van de voordelen van jouw dienst. Soms voorzie je in een ‘behoefte in de markt’, en soms kun je die behoefte zelf creëren. Om potentiële kopers te werven is het belangrijk dat jouw verhaal klopt. Het helpt als je er zelf in gelooft. Het helpt als je een ‘missie’ hebt.

Goede PR: Formuleer jouw missie

Een van de tips die ik altijd geef over verkopen is: ‘vertel iedereen wat je doet’. En: ‘steek anderen aan door jouw enthousiasme’. Het is goed voor je marketing en helpt ook bij het krijgen van free publicity als je een missie hebt. Dat kan van alles zijn. Misschien verkoop je kleding van alleen maar natuurlijke materialen, geloof je dat vrouwen zich beter zullen voelen door jouw jurken of heb je unieke ideeën over hoe jij mensen naar het geluk kunt coachen. Formuleer je ideeën en deel ze met de wereld! Want de wereld zit altijd te wachten op een uniek, authentiek verhaal.

Publiciteit door een missie

Als voorbeeld laat ik je graag zien hoe ik een paar jaar geleden volop in de media kwam met mijn idee over flexibel werken. Het mooie van dit verhaal vind ik dat het onlangs is opgetekend door dé goeroe van het lobbyen in Nederland,  Erik van Venetië, terwijl ik me er destijds helemaal niet van bewust was dat ik aan het lobbyen was. Een missie had ik wel. Leuk om te vermelden is dat Erik mij op het spoor kwam doordat we in de rij -bij de bakker in het dorp- met elkaar aan de praat raakten. Ik had deze man nooit eerder gezien of gesproken, maar omdat ik iedereen altijd enthousiast vertel over wat ik doe, kwam het tot dit interview. Erik schrijft over mijn missie en de manier waarop ik die met de wereld wilde delen. En het bracht mij destijds ‘bakken’ met free publicity!

En wat is jouw missie? De wereld wil ‘m horen!

Hartelijke groeten,

Vivienne Westerhoud

PS: Als je ideeën hebt over jouw missie en je vraagt je af hoe je het verder aan moet pakken, bel me dan gerust. Ik help vrouwelijke ondernemers met PR en geef één-op-één inspiratiesessies waarbij ik mee denk over het formuleren en inzetten van jouw persoonlijke missie in je bedrijf. Telefoon 06 51949755 of mail info@haareigenzaak.nl.

2 reacties

  1. Helemaal mee eens dat het hebben van een missie erg helpt als je in de publiciteit wilt komen. Stop met verkopen, deel je drijfveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *