Home > Nieuws & Tips > Klantloyaliteit, wat is het en hoe krijg je het?

Klantloyaliteit, wat is het en hoe krijg je het?

KlantloyaliteitKlantloyaliteit wat is dat? Het is de verbondenheid of betrokkenheid van een klant met een product, dienst, merk of organisatie. Als je de loyaliteit van jouw klanten weet te versterken geeft dat jou een betrouwbare en duurzame inkomstenbron. Want het kost vele malen meer moeite en acquisitie een nieuwe klant te overtuigen, dan een bestaande klant te behouden. Klantloyaliteit verdient daarom voor elke ondernemer veel aandacht! Haal jij het maximale al uit je klantenbestand? En wat kun je doen om de loyaliteit te verhogen?

Een goede klantenservice helpt

Ben je freelancer die een dienst levert aan bedrijven? Of verkoop je producten aan particuliere consumenten? Heb je een groot bedrijf of werk je alleen? Het maakt eigenlijk niet uit. Een goede klantenservice is voor elke ondernemer belangrijk voor het vertrouwen van je klant. Zorg dat je altijd snel en behulpzaam reageert op vragen of klachten. Een klant waarvoor jij een probleem goed oplost leert jou beter kennen en zal vaker terugkomen. Je bouwt een vertrouwensband op met een goede klantenservice.

Zorg dat jouw merk duidelijk is

Als freelancer wil je een goede indruk achterlaten. Ook als je maar een kleine klus klaart voor een klant. Zorg dat iedereen weet wie jij bent en welk probleem jij voor je klanten oplost. Personal branding is belangrijk. Dus zorg dat jij als ondernemer zichtbaar bent. En verkoop je producten van eigen merk of heb je een winkel of webshop? Zorg dan dat jouw merk duidelijk is. Formuleer expliciet waar jouw bedrijf voor staat. Schrijf dat op en communiceer dat met je klanten. Zorg dat jouw missie zich uit in alles wat je doet in jouw contact met klanten. Dan vergeten ze je niet. Dat zal zeker bijdragen aan een goede klantloyaliteit.

Leer je klanten goed kennen

Haal jij het maximale uit je klantenbestand? Bestaande klanten zijn een bron van potentiële inkomsten in de nabije toekomst. Want als klanten jou kennen is de drempel om opnieuw bij jou te kopen veel lager dan voor een nieuwe klant. Gebruik jij al een database management systeem? De speciale software helpt jou om informatie te halen uit je klantenbestand. Je creëert inzicht in het gedrag van je klanten. Zo begrijp jij je klanten veel beter en kun je inspelen op interesse en behoefte. En dat loont altijd!

Communiceren en belonen voor klantloyaliteit

Blijf via social media of een nieuwsbrief in contact met je klanten. Zo vergeten ze je niet. En geef af en toe iets weg. Een quick scan voor een probleem dat jij op kan lossen, gratis verzending via jouw webshop of een glas champagne in de winkel. Verzin iets wat past bij jouw missie. In de stijl die past bij jou en jouw bedrijf. Je kan ook denken aan een beloning voor klanten die terugkomen. Zoals een korting bij het volgende bezoek.

Ik ben benieuwd wat jij doet om de klantloyaliteit te vergroten in jouw bedrijf. Laat je het ons weten? Je kunt hieronder jouw reactie achterlaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.