Home > Nieuws & Tips > Jouw bedrijf naar een hoger plan met CRM

Jouw bedrijf naar een hoger plan met CRM

jouw bedrijfBen je freelancer of ZZP-er en lopen de zaken goed? Gebeurt het jou ook wel eens dat je vergeet een relatie terug te bellen, terwijl je weet dat er waarde in kan zitten? Of je weet dat jij waarde toe kunt voegen? Een potentiële klant, iemand die jou ergens mee kan helpen of waardevolle informatie kan bieden. Of een relatie waar jij iets voor kunt betekenen? Als je intensief netwerkt, kom je veel mensen tegen. Mensen die van waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf, of anders jou in contact kunnen brengen met weer een andere potentiële klant. Je bent altijd op zoek naar nieuwe klanten, waardevolle informatie of mogelijkheden om samen te werken. Maar hoe houd je dat allemaal bij? Waar bewaar jij de gegevens van deze contacten? Ze passen allang niet meer in een visitekaarten mapje en ook je outlook lijst puilt uit. Het is tijd voor overzicht. Jouw bedrijf zal er baat bij hebben als je structuur aanbrengt en acties koppelt aan contacten.

Jouw bedrijf in een CRM

Als je jouw bedrijf wilt laten groeien, is het belangrijk om structuur aan te brengen. Structuur in communicatie met je klanten. Structuur in al je activiteiten. Als je ’s ochtends achter je computer zit, wil je meteen weten wat de belangrijkste taken zijn die je op moet pakken. Begin altijd met de klusjes waar je het minst zin in hebt en gooi die gelijk van je schouder af. En rol of vlieg dan door de rest van je dag. Een CRM pakket kan je daarbij helpen. Er zijn veel verschillende pakketten met diverse opties en prijzen. Kies er een die past bij jouw werkzaamheden. Je zult merken dat je meer gedaan krijgt op een dag. En dat is essentieel, want als ZZP-er is toch ‘tijd’ de eerste beperkende factor die je tegenkomt als je groeien wilt.

Jouw bedrijf laten groeien

Je wilt geen personeel aannemen. Als je dan toch jouw bedrijf wilt laten groeien, is het belangrijk structuur aan te brengen in je werkzaamheden. Zeker als je druk bent met lopende opdrachten. Een goede communicatie met je klant of prospect is het halve werk. Het werkt heel efficiënt als je in een oogopslag kunt zien welke taken je aandacht verdienen. Je kunt eenvoudig deadlines in de gaten houden voor verschillende opdrachtgevers en op het juiste moment facturen versturen, die al netjes zijn opgemaakt in je eigen huisstijl. Door taken in te plannen kun je als het ware jezelf optimaal managen. Je plant je week strak in en maakt ook tijd vrij voor acquisitie. Zo krijg je meer gedaan en kun je dus groeien. En mocht je ooit toch personeel aannemen? Dan staat alles in een systeem en kun je werkzaamheden gestructureerd uit handen geven.

Ik ben wel benieuwd hoe andere ondernemers dat doen. Laat je het me weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.