Home > Nieuws & Tips > (online) Marketing > De beste reclame voor jouw zaak komt van tevreden klanten

De beste reclame voor jouw zaak komt van tevreden klanten

Beste reclame is gratis

Beste reclameReclame maken kost geld. Je kunt advertenties plaatsen online of in bladen. Dat verdient zich alleen terug als jij jouw advertentie richt op de juiste doelgroep. Met een goed verhaal. Het is alleen wel jouw verhaal. Er is zo’n oude reclame van WC-eend waar ik altijd aan moet denken. Daar vertelde een medewerker heel droog: ‘Wij van WC-eend, adviseren WC-eend’. Erg geestig natuurlijk. Maar in feite doe je niet anders als je alleen maar zelf over jouw producten en diensten schrijft. De beste reclame komt nog altijd van jouw tevreden klanten. Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten jouw ambassadeurs worden?

Wat is jouw verhaal?

Veel mensen denken dat ze de concurrentie voor blijven door te concurreren op prijs. Of als zij de beste kwaliteit leveren. Of een geweldige service. Natuurlijk helpen deze factoren zeker mee. Maar het belangrijkste wat je moet hebben is een goed verhaal. Mensen zijn dol op mooie verhalen. En zij vertellen deze graag aan anderen. Wat je ook verkoopt, het concept van jouw bedrijf is belangrijk. Waar sta jij voor? Welk verhaal vertel jij de wereld? Denk daar goed over na en zorg dat je het verhaal van jouw bedrijf consequent uit blijft dragen. Denk aan grote merken als Apple, Nike of Coca Cola. Die verkopen geen computers, respectievelijk schoenen of een drankje. Zij verkopen een verhaal met een ‘gevoel’. Deze bedrijven bouwden een imago, waar hun klanten graag bij willen horen. Vertaal dat eens naar jouw eigen bedrijf. Ongeacht welk product of dienst je verkoopt. Wat is jouw verhaal, waar mensen warm voor lopen?

Hoe zorg je ervoor dat anderen erover praten?

Het is goed om stil te staan bij de waarden van jouw bedrijf. Waar sta jij voor? Welk verhaal is belangrijk om te vertellen en te delen met de wereld? Als je een uniek verhaal hebt, krijg je makkelijker gratis publiciteit. En als het mensen een goed gevoel geeft gaan zij over jouw bedrijf praten. De producten worden dan meer een tastbaar hebbeding voor dat gevoel wat je meegeeft. Om mensen telkens te blijven herinneren dat jij er bent is het ook handig om jouw logo mee te geven. Of stukjes van jouw verhaal. Dat verschilt natuurlijk per bedrijf, maar een makelaar kan sleutelhangers bedrukken bij b55.nl. Een modezaak kan het verhaal op textiel meegeven. En horecazaak kan letters op een taart zetten. Maar aan wie vertel jij het verhaal?

Vertel jouw verhaal aan jouw eigen doelgroep

Plaats liever niet alleen een logo als je dit meegeeft aan klanten. In het begin is vooral het verhaal belangrijk. Tegen de tijd dat iedereen dat weet kun je volstaan met een enkele letter, zoals de lachende letter ‘e’ waarin iedereen het biermerk Heineken al herkent. Geniaal toch?! Er zijn zoveel lekkere biertjes. Maar jij kent vast ook wel dat gevoel als je aan de andere kant van de wereld met een flesje Heineken in je hand staat. Ook al drink je nooit bier. Zeker als je uit Nederland komt, voel je een soort trots. Dat gevoel wil jij jouw klanten ook geven. Dat zij met trots jouw merk uit gaan dragen. Bier, Cola, schoenen en computers hebben wellicht een grotere afzetmarkt dan jouw product of dienst. Je hoeft ook niet de hele wereld te veroveren. Definieer jouw doelgroep nauwkeurig. En geef hen dat goede gevoel. Ongetwijfeld gaan zij dan over jou praten. Zo zijn mensen nu eenmaal.

Hoe doe jij dat voor jouw bedrijf? En wat levert het jou op?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *