Kroes wint Vrouwen in de Media Award 2009

Amersfoort, november 2009 – Europees Commissaris Neelie Kroes wint de Vrouwen in de Media Award 2009. De award wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt aan de vrouw die in de media het sterkst haar expertise heeft weten te profileren. Met een kwart van alle stemmen komt Neelie Kroes als winnares uit de bus. Ruim 1.100 personen brachten een stem uit, waarvan de helft werkzaam is in de media.

Beter zichtbaar
De award is in het leven geroepen door de site Vrouwenindemedia.nl. Volgens Janneke Boer, initiatiefnemer van deze site, zijn veel vrouwen te bescheiden om zichzelf te profileren. “Het wordt tijd dat trots de plek van bescheidenheid in gaat nemen”, aldus Janneke Boer. De award is bedoeld om andere vrouwen te inspireren om zichzelf meer en beter zichtbaar te maken in de media. Het ontwerp van de award is geïnspireerd op Neelie Kroes, een fervent brochedraagster. De broche is gemaakt van 14 karaats goud met in het midden een parel.

Top 10
Het uitbrengen van de stemmen maakte deel uit van het onderzoek ‘Vrouwen in de Media’. Femke Halsema kreeg 13 procent van de stemmen en werd gevolgd door Agnes Jongerius (8 procent), Annemarie van Gaal (6 procent) en Agnes Kant (5 procent). Erica Terpstra, koningin Beatrix, prinses Maxima, Ayaan Hirsi Ali en Annemarie Jorritsma vullen de top tien aan. De ondervraagden konden uit een lijst van tachtig namen kiezen en daarnaast ook zelf namen aandragen.

Sympathiek
In het onderzoek werd ook gevraagd welke vrouw het meest sympathiek overkomt in de media. Van de ondervraagden vindt 19 procent het niet belangrijk of een vrouw sympathiek in de media overkomt. Volgens 10 procent komt prinses Maxima het meest sympathiek over. Daarnaast worden ook Erica Terpstra (9 procent), Femke Halsema (6 procent), Angela Groothuizen (5 procent) en Carice van Houten (4 procent) genoemd.

Meer vrouwen
Van de vrouwen vindt 83 procent dat het tijd wordt dat er meer vrouwen in de media aan het woord worden gelaten. Gemiddeld komen mannen vijf keer meer dan vrouwen aan het woord. 36 procent van de ondervraagden wil meer vrouwen aan het woord zien over het bedrijfsleven. Ook actualiteiten (30 procent), wetenschap (29 procent), financiën (25 procent en carrière (25 procent) worden als belangrijke gebieden genoemd waar meer vrouwen aan het woord mogen komen. Ruim 53 procent van alle ondervraagden geeft aan op alle gebieden meer vrouwen aan het woord te willen zien.

Minder vrouwen
Op de vraag op welk gebied er minder vrouwen aan het woord mogen komen antwoordt 61 procent dat er geen gebieden zijn waarop ze minder vrouwen aan het woord willen. Opvallend is dat ruim 29 procent van de vrouwen minder vrouwen aan het woord willen over het onderwerp gezin in combinatie met werk. 18 procent van de mannen is het hiermee eens. Ook gezondheid wordt door 12 procent van de vrouwen genoemd. Bij de mannen geeft slecht 7 procent aan minder vrouwen op dit gebied aan het woord te willen.

Neelie Kroes, Pia Dijkstra en Marga Miltenburg
Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar via de site Vrouwenindemedia.nl. In het rapport staan reacties van 27 vrouwen, waaronder Neelie Kroes, Pia Dijkstra, Rita Verdonk, Birgit Donker, en Marga Miltenburg. Op de website Vrouwenindemedia.nl kunnen vrouwen laten zien dat ze als bron beschikbaar voor de media zijn. De site bestaat deze maand een jaar en viert dit door de Vrouwen in de Media Award te lanceren. De award zal jaarlijks worden uitgereikt en kan maar eenmalig door dezelfde persoon worden gewonnen.

Meer informatie: www.vrouwenindemedia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.