Winkelmarketing voor kleine ondernemers

WinkelmarketingGrote winkelketens en supermarkten hebben er specialisten voor in dienst, de marketing op de winkelvloer is een belangrijke factor in het succesvol verkopen van producten. Winkelmarketing ligt dicht bij de wetenschap van de psychologie, omdat de reden waarom klanten iets bij je kopen minder met het daadwerkelijke product te maken hebben dan je denkt. Het is een kwestie van onbewuste behoeften, die vervuld willen worden. Jouw klanten kopen vooral omdat zij daar een goed gevoel bij krijgen. Zeker als het om luxeproducten gaat. En daar kun jij als ondernemer op inspelen. Je kunt met goede winkelmarketing veel waarde toevoegen aan jouw producten.

Een bijzondere huisstijl

Als je een eigen winkel opent, denk dan goed na welke huisstijl past bij jouw producten. En bij jou zelf als ondernemer en als mens. Want jij zult immers voornamelijk in de winkel staan. Klanten kopen iets van jou. En dat is belangrijk om bij stil te staan. De sfeer en de huisstijl zullen bijdragen aan de mate waarin klanten zich thuis zullen voelen. En de mate waarin zij geneigd zullen zijn ook daadwerkelijk iets te kopen. Zorg voor een frisse, hippe huisstijl en warme gastvrijheid en laat dat in je winkel zien. Maak gebruik van kleuren die je producten ondersteunen en laat stickers drukken voor op de ramen. Je kunt ook op de vloer een bijzondere kleur of sticker aanbrengen om jouw concept te ondersteunen.

Geur en gevoel in winkelmarketing

Naast beelden en fysieke inrichting van jouw winkel is het gevoel dat klanten krijgen als zij in jouw winkel lopen belangrijk. Geur heeft een belangrijke invloed op het gevoel. Zorg dus dat het altijd lekker ruikt in jouw winkel. Laat die geur ook passen bij de producten die je verkoopt. Heb je een kookwinkel? Ga daar dan heerlijk koken en laat je klanten zelf beleven hoe zij met de pannen en het keukengerei om kunnen gaan. Het geven van kookworkshops is een goed idee voor iemand met een kookwinkel.

En de manier waarop jij je klanten benadert doet ook veel voor het gevoel. Zie jij er verzorgd uit en ben je vriendelijk? Dat helpt voor je omzet. En ook al koopt iemand iets heel kleins, zie iedereen als een belangrijke klant. Als deze persoon een goed gevoel overhoudt aan jouw winkel, de looks, de geur en de manier waarop hij of zij behandeld is, zal deze klant zeker terugkomen om dat gevoel nog een keer te krijgen. Of er anderen over vertellen. Elke klant heeft op die manier een grote waarde voor jouw omzet. Zolang je zelf die waarde toevoegt. Het contact en het juiste gevoel zijn de eerste en belangrijkste stap!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.