Guerrillia marketing, hoe zet je dat in voor jouw bedrijf?

Guerrillia marketingWil jij aandacht? Ondernemers hebben graag aandacht voor hun bedrijf. Het helpt je om de omzet te laten groeien. Je kunt adverteren, maar dat is vaak duur. En de effecten zijn niet altijd wat je ervan hoopt. Jouw potentiële klanten worden immers dood gegooid met reclame. PR geeft vaak een beter effect. Je kunt jezelf laten interviewen als expert, of zorgen dat anderen schrijven over jou producten. Anderen die reclame maken voor jou – ambassadeurs, geeft nog het beste effect. Het geeft vertrouwen aan de doelgroep. En het kost je niets. Je kunt ook Guerrillia marketing inzetten om aandacht te krijgen in jouw markt. Dat zijn ludieke acties, waarmee je soms ‘viral’ kunt gaan. En dan zit je helemaal goed!

Wat is Guerrillia Marketing?

Guerrilla marketing is een ludieke manier om je doelgroep te bereiken. Humor speelt daarbij vaak een grote rol. Meestal kun je dit met een klein budget bereiken. Je loopt buiten de gebaande paden van adverteren of PR via media die minder voor de hand liggen. Het is verrassend en komt dicht bij je doelgroep. Als je het goed doet ontstaat er ‘buzz’, dit betekent dat mensen erover gaan praten. En dat is de beste reclame die je kunt hebben voor jouw bedrijf. Mits dat natuurlijk op een positieve manier gebeurt.

Guerrilla marketing is vaak interactief, ludiek en humoristisch. Door het karakter van de actie gaan mensen foto’s en filmpjes maken. En zij praten erover op social media. Als dit vervolgens ‘viral’ gaat, leidt dat soms zelfs tot media-aandacht voor het bedrijf. Helemaal gratis! Een dergelijke actie is alleen geslaagd als het goed bij de kernwaarden van het bedrijf past. Want alleen dan wordt de juiste boodschap uitgezonden en doorverteld.

——————————————————
LEES OOK: Online en offline marketing, zet jouw bedrijf op de kaart!
EN De 10 P’s van marketing voor dienstverleners
——————————————————

Soorten guerrilla marketing en voorbeelden

Er zijn guerrilla marketing acties die plaatsvinden in het straatbeeld en waarbij gebruik is gemaakt van bestaande elementen in de omgeving. Denk daarbij aan gebruik maken van het zebrapad, een boom of lantaarnpaal, een ruit of een draaideur. Ook kan het goed zijn in te spelen op de actualiteit. Misschien los jij met jouw bedrijf een probleem op, waarover veel in het nieuws te doen is? Of je maakt gebruik van de verkiezingen, Koningsdag, Halloween of een festival.

Bij sommige guerrilla marketing acties is sprake van interactie met het publiek. Zo zorgde een ‘pianotrap’ ervoor dat mensen minder vaak voor de roltrap kozen en ging Nutella vanuit een abri het gesprek aan met mensen op straat op complimentendag. Een geweldige service bieden, zoals een gratis styliste in een winkelcentrum, kan ook helpen. Je kweekt er goodwill mee. Jouw doelgroep mee laten denken, zoals de co-creatie waar Lays chips haar klanten uitnodigt om nieuwe smaken te verzinnen, brengt je ook op een ludieke manier dicht bij je klanten. Opvallende bierviltjes, visitekaartjes, ansichtkaarten of servetten, zijn ook een makkelijke manier om onder de aandacht te komen.

Zelf aan de slag

Als je zelf gaat brainstormen over een ludieke Guerrillia marketing actie, houdt dan rekening met het volgende:

  1. Weet waar je bedrijf voor staat. Wat zijn jouw waarden, wat is je missie. Zorg dat de actie daarbij past, het is bepalend voor de kracht van jouw boodschap. Wees dus authentiek.
  2. Weet wie je doelgroep is. Wie wil je bereiken en waar bevinden deze mensen zich. Welke plek is specifiek passend bij jouw klanten en jouw product?
  3. Kies één specifieke dienst of product, die je met de actie onder de aandacht wilt brengen. Wees eenvoudig, eenduidig en specifiek in je boodschap. Je wilt immers dat jouw doelgroep je direct begrijpt.

Veel succes! En laat je hieronder jouw reactie achter over Guerrillia marketing acties die jij zelf bedacht? En wat was het resultaat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.