Interview met Angela Rooijmans, Onderneemster met hart voor India

India en ondernemen

IndiaAngela Rooijmans is eigenaar van Emax Domina, importeur van hippe duurzame producten uit India. Sinds 2010 runt zij een webshop en groothandel en wil kooplustige vrouwen bewust maken dat zij met hun koopgedrag invloed hebben op het welzijn van mensen aan de andere kant van de wereld.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Zes jaar geleden heb ik mijn baan opgezegd om met mijn man als expat mee te gaan naar India. Ik was op dat moment wel toe aan een ‘sabbatical’, en een jaar in India leven met onze 2 kleine kinderen vond ik een enorme uitdaging. We zouden een jaar gaan maar zijn uiteindelijk 3,5 jaar gebleven. Daar ontstond het idee om producten uit India te gaan verkopen in Nederland.

Hoe heb je je voorbereid op je eigen zaak?

In India heb ik een cursus voor ‘Women Entrepeneurs’ gevolgd van 7 weken en daarvoor heb ik ook een bedrijfsplan geschreven. Maar toen ik nog in India woonde hield ik me eigenlijk uitsluitend bezig met de inkoop en productontwikkeling en ik dacht: ‘ik zie wel als ik in Nederland kom hoe ik het ga verkopen’. Meteen toen we terugkwamen in Nederland (augustus 2010) heb ik Emax Domina ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ben ik me gaan oriënteren op de retailmarkt en verkoop via een webshop. De situatie in Nederland was toch heel anders dan ik had gedacht. Eigenlijk was ik heel slecht voorbereid, maar al doende heb ik veel geleerd.

Waarom doe je precies wat je doet?

Mijn blik op de wereld is in India totaal veranderd. Ik hou van India en ik wil graag een bijdrage leveren om de problemen waar India mee kampt op te lossen. Volgens mij is de beste manier van hulpverlening het ondersteunen van eigen initiatief. Daarom wil ik lokale (kleinschalige) projecten in India helpen om voor de producten die ze maken een afzetmarkt te vinden in Nederland. Daarnaast wil ik bewustwording creëren in Nederland dat wij met ons consumptiegedrag invloed hebben op het welzijn van mensen aan de andere kant van de wereld.

Wat maakt jouw product een uniek product?

Bij Emax Domina koop je hippe duurzame producten, met liefde gemaakt in India. Alle producten worden met de hand (en evt. naaimachine) gemaakt en zijn gemaakt van restafval waardoor elk product uniek is. De schorten bijvoorbeeld zijn allemaal anders! Het productieproces van de schorten is erg tijdrovend: eerst wordt de stof uitgezocht op de afvalmarkt, vervolgens zorgvuldig gewassen en gestreken. Daarna worden kleurencombinaties gemaakt en worden de schorten in elkaar gezet. Vervolgens worden ze met de hand afgewerkt met kleurrijke bandjes en kralen.

De producten van Emax Domina worden gemaakt bij verschillende lokale Indiase hulporganisaties waar de opbrengst ten goede komt aan projecten voor bijv. de empowerment van vrouwen, of scholing van kinderen in de sloppenwijken. Er worden jonge Indiase designers bij betrokken die oog hebben voor westerse trends.

Wat kun jij betekenen voor je klanten?

Emax Domina betekent ‘Kooplustige vrouw’ en richt zich op vrouwen die altijd op zoek zijn naar leuke, aparte producten. De producten van Emax Domina zijn niet alleen leuk voor jezelf maar ook leuk voor een ander! Bij Emax Domina koop je dus met een goed gevoel omdat je weet dat je met je aankoop bijdraagt aan een betere wereld.
Voor mij is het heel belangrijk dat de arbeidsomstandigheden goed zijn en dat de mensen die de producten maken een eerlijk salaris krijgen. De projecten waar ik van inkoop zijn veelal erg kleinschalig en hebben daarom niet allemaal een fair-trade-certificaat. Maar ik sta er persoonlijk voor in dat het hier om ‘eerlijke handel’ gaat omdat ik de projecten heb bezocht en de mensen achter de projecten persoonlijk ken.

Ik laat ook in opdracht producten maken. Zo heb ik voor een klant meditatiekussens laten maken en het hele proces van ontwerp & prototype tot productie begeleid.

Wat is jouw inspiratie?

Mijn inspiratie heb ik opgedaan in India. Ik heb daar met eigen ogen gezien met welke problemen India kampt: armoede, vervuiling, corruptie. Maar ik heb ook gezien dat er heel veel particuliere initiatieven zijn van Indiërs die iets willen doen aan die problemen. Er wordt heel vaak gezegd dat de rijken alleen maar voor zichzelf zorgen, maar er is wel degelijk een grote groep jonge en moderne Indiërs die zich inzetten voor hun land. Ik wil hen heel graag steunen. Via Facebook volg ik heel veel van dat soort initiatieven en daar word ik dan weer enthousiast van.

Ik geef regelmatig presentaties of thuis-parties. Dan vertel ik de verhalen achter de producten en dan is er ook de gelegenheid om producten te kopen. Het geeft me energie als ik merk dat de verhalen mensen aanspreken.

Wat is je valkuil?

Mijn valkuil is teveel tijd doorbrengen achter mijn computer thuis. Ik zou veel meer ‘de boer op moeten’, bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten afgaan en winkels bezoeken. Mijn bedoeling is dat de producten veel meer in (fysieke) winkels beschikbaar komen maar op dit moment heb ik mijn handen vol aan het organiseren van de import en het runnen van de webshop. Daarom stel ik de dingen uit die ik moeilijker vind, zoals winkeliers enthousiast maken voor mijn producten.

Heb je een gouden tip voor andere onderneemsters?

Als je ergens een passie voor hebt, ga er dan ook voor. Het geeft een enorme voldoening als je merkt dat mensen je werk of producten leuk vinden. Maar wees wel realistisch en bedenk van tevoren goed wat je zwakke en sterke punten zijn. Bijvoorbeeld een webwinkel opzetten betekent echt veel werk en vraagt verschillende vaardigheden. Wat kan je zelf en wat moet je inkopen? Het helpt enorm als je kan terugvallen op een netwerk van andere (vrouwelijke) ondernemers.

Email: angela@emaxdomina.nl
Mobiel: 06-51077126
Facebook: www.facebook.com/emaxdomina
Twitter: @emax_domina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.