Boek: Freelancen

Het boek ‘Freelancen – Ervaringen van twee freelancers’ van freelance journalistes Shirley Brandeis en Linda Versteege is enig in zijn soort. Geen droge opsomming van de feiten zoals je in andere praktische boeken vaak ziet, maar een mix van handige tips, goed geschreven interviews met freelance journalisten en hun opdrachtgevers en – verrassend genoeg – e-mails. Het persoonlijke e-mailverkeer tussen beide auteurs vormt namelijk de rode draad in het boek. Dat heeft wel iets intiems. Als freelancer krijg je maar zelden de kans om de aanpak en vooral ook de bijbehorende gevoelens van je collega’s te achterhalen. De e-mails bevatten veel humor, waardoor de wat minder leuke kanten van het freelance-bestaan op een luchtige manier onder de aandacht worden gebracht.

De namen van de opdrachtgevers van Brandeis en Versteege zijn in hun verhalen gefingeerd, maar om welke bladen het gaat, laat zich in de meeste gevallen gemakkelijk raden. Maar daar gaat het niet om, veel belangrijker zijn de – o zo herkenbare – pieken en dalen in de interactie tussen freelancer en opdrachtgever. En de existentiële vragen die dit oproept (moet ik niet weer op zoek naar een vaste baan?).

De informatie die opdrachtgevers in hun interviews prijsgeven, is leerzaam, maar af en toe ook een tikje voorspelbaar. Dat je je moet verdiepen in het blad waarvoor je wilt gaan schrijven, is zo’n vermeende eye-opener. Ook de meeste tips zijn vooral nuttig voor de beginners onder ons. De door de wol geverfde freelancers moeten het toch vooral hebben van de hoge mate van herkenbaarheid van de ervaringen van beide dames.

Jammer genoeg heeft het boek de uitstraling van een universitair proefschrift en had binnenin het boek vooral het e-mailverkeer wat sprankelender vormgegeven kunnen worden. Dit neemt niet weg dat de inhoud van het begin tot het einde boeit, mits je tot de doelgroep behoort. Volgens de uitgever zijn dat alle freelancers, maar ‘Freelancen’ is het leukste om te lezen als je zelf ook journalist bent. IT’ers en organisatieadviseurs – om maar iets te noemen – zullen zich niet snel in dit boek herkennen. Bovendien kan het helpen als je net als de auteurs een vrouw bent. Want of mannelijke freelancers behept zijn met dezelfde twijfels, reacties en gevoelens als Brandeis en Versteege, is nog maar de vraag.

Het boek is zelfs bedoeld voor opdrachtgevers, maar of die geïnteresseerd zijn in het wel en wee van twee freelancers? Want waren dat nou niet juist de mensen die maar al te vaak, zoals de auteurs zelf roepen in hun boek, voorbij gaan aan het feit dat freelancers ook mensen met gevoel zijn?

Leerzaam voor startende, herkenbaar voor ervaren freelance journalisten! Door: Denise Hilhorst.

Denise Hilhorst is freelance communicatieadviseur, tekstschrijver en journalist. Haar bedrijf heet ‘Frisse Zin’ (www.frissezin.nl)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.