Home > Nieuws & Tips > Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

webshop beginnen

Webshop beginnen

Wil jij een webshop beginnen? Je bent zeker niet de enige. Per jaar komen er rond de achtduizend nieuwe webwinkels bij in Nederland. De concurrentie is dus behoorlijk groot. Het is geen reden om er niet aan te beginnen, maar een goede voorbereiding is wel vereist. Daarmee vergroot je de kans op succes aanzienlijk. Met deze checklist zit je aardig op de goede weg voor het opstarten van jouw winkel online.

Gevonden worden door klanten

Als je al weet dat er een markt is voor de producten die je wilt gaan verkopen, dan hoef je niet bang te zijn dat er te weinig klanten zijn die interesse hebben. De uitdaging voor jou als ondernemer zit er dan in dat je bezoekers naar je website weet te trekken en deze vervolgens over de streep trekt om daadwerkelijk iets te kopen. Een goede website maken is daarvoor een vereiste. Bezoekers moeten gemakkelijk hun weg kunnen vinden op jouw webshop door een heldere navigatie. En de site moet goed gevonden worden via de zoekmachines. Daarnaast is het goed om zowel online als offline aan je naamsbekendheid te werken.

Service en keurmerk

Zorg zeker ook voor een goede klantenservice. Als er eens iets mis gaat met een zending, zorg dat je bereikbaar bent. Bied garantie voor de kwaliteit van de producten en een ruime retour-mogelijkheid.  En sluit je aan bij een webwinkelkeurmerk. Het geeft klanten het vertrouwen dat ze veilig online zaken bij jou kunnen doen. Daarmee verhoog je jouw omzet. En als je klanten gaan betalen, maak het hen dan zo gemakkelijk mogelijk. Hoe meer mogelijkheden je biedt zoals iDeal, creditcard of Paypal, hoe groter de kans dat jouw klant een voor hem vertrouwde methode kan kiezen om af te rekenen.

Drempels wegnemen en afkijken

Je moet je voorstellen dat je op alle mogelijke manieren drempels weg moet zien te halen voor je bezoekers om tot een aankoop te komen. Je bent er immers niet fysiek bij om mensen over de streep te trekken. Het proces moet dus soepel verlopen en voor iedereen vertrouwd, helder en duidelijk zijn. Als je net start met ondernemen, bestudeer dan een aantal succesvolle webshops goed en bekijk hoe zij hun klantbeleving en betalingen managen. Daar kun je veel van leren.

Geld en administratie

Open een zakelijke rekening met de naam van je bedrijf, zodat je zakelijk en privé geld gescheiden kunt houden. Dat is makkelijker voor je administratie. En geeft bovendien een professionele uitstraling naar je klanten toe. Zeker als je veel verschillende leveranciers en klanten hebt is het belangrijk een goed boekhoudprogramma te koppelen aan je rekening. Het zal je teveel tijd kosten als je dat handmatig zou moeten bijhouden. Om te kunnen groeien is automatiseren sowieso een must. Zeker als je tijd over wilt houden om goede klantenservice te bieden. Als je al een boekhouder hebt uitgezocht, overleg met hem of haar dan welk programma handig is om te gebruiken.

Verzekeringen

Als ondernemer moet je rekening houden met risico’s. Als je veel voorraad hebt bijvoorbeeld, zit daar veel kapitaal in. Als je dat opslaat, moet je dit tegen brand en inbraak laten verzekeren. Ook kunnen er claims komen van klanten als er eens iets mis gaat met leveringen. Je kunt ook nadenken over bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor als jij of jouw collega’s iets kapot maakt van een ander onder werktijd. Rechtsbijstand is ook handig als je met een groot aantal klanten en leveranciers werkt. En ook al verdien je in het begin niet zo veel, een inkomensverzekering bij ziekte is geen overbodige luxe als ondernemer. Je kunt immers niet terugvallen op het sociale zorgstelsel als je een tijdje niet kunt werken of arbeidsongeschikt raakt. Laat je daarover dus goed informeren.

Voorraad, opslag en verzending

Als je een webshop beginnen wilt, heb je voorraad nodig. Waar sla je die op? Als dat niet in een eigen pand kan, zal je een loods of iets dergelijks moeten huren. Je kunt natuurlijk ook met een klein assortiment beginnen vanuit huis. Dan maak je het jezelf gemakkelijker. En neem je minder risico. Zeker als je ook het verpakken en verzenden zelf voor je rekening neemt. Ook over verzendkosten kun je een aparte studie maken. Zoek goed uit welke mogelijkheden er zijn en welke voordelig zijn voor jou en jouw klanten.

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *