Voorraadbeheersing voor je webshop

Voorraadbeheersing

Als je een winkel of webshop begint investeer je een aanzienlijk bedrag in voorraad. Natuurlijk hoop je die goed te verkopen en verdien je de investering gemakkelijk weer terug. Maar het neemt ook risico met zich mee. Want wat gebeurt er als je spullen toch niet verkoopbaar blijken te zijn? En hoe sla je jouw voorraad veilig op? Wat is een goede voorraadbeheersing en hoe ga jij daarmee om?

Gangbare merken verkopen

Om er zeker van te zijn dat jouw voorraad verkoopbaar is, kun je kiezen voor gangbare, populaire merken. Je weet dan zeker dat er markt voor is. Een nadeel is dat grote merken, die goed verkopen door veel andere winkels ook verkocht worden. Jouw succes zal dus afhangen van de wijze waarop jij klanten naar je toe weet te trekken. Je zult je moeten verdiepen in online marketing en zoekmachine optimalisatie toe moeten passen, net iets beter dan je concurrenten.

Bijzonder goede service en betere website

Door betere service te leveren dan je concurrenten kan je ook een voorsprong krijgen. Je kan jouw service persoonlijk en bijzonder maken, zodat klanten graag bij je terugkomen. Je kunt ook winst behalen door de beste webshop te bouwen met duidelijke en aantrekkelijke foto’s en omschrijvingen van je producten. Maak ook video’s van je producten. Deze worden door Google goed opgepakt en geven jouw klanten bovendien een goed driedimensionaal beeld van de producten.


LEES OOK: Hoe kom ik snel van mijn voorraad af?
EN Tips over starten en inkopen doen voor je webshop


Unieke producten verkopen

Als je unieke, onbekende merken wilt verkopen is het moeilijker om klanten te vinden. Zelfs als je goed vindbaar bent via Google. Je kunt je afvragen hoeveel mensen naar jouw product zullen zoeken. Dat zullen er niet veel zijn als het relatief onbekend is. Als je bijvoorbeeld de eerste bent die een bepaald product importeert in Nederland of Europa is het dus zaak een behoefte te creëren, die ervoor zorgt dat mensen het gaan kopen.

Klein beginnen en zelf een hype maken

Je kunt groot succes behalen als je een hype weet te maken van een bepaald product. Dat kan beginnen bij een kleine groep extreem enthousiaste klanten. Je hoeft dan ook geen breed assortiment in voorraad te hebben. Jouw risico in voorraadbeheersing is vooral of het je wel of niet lukt mensen enthousiast te krijgen voor jouw product. En als dat lukt kun je later meer producten toevoegen, die mee kunnen liften op dat succes.

Kleiner assortiment kiezen

Heb je een breed assortiment in je webshop, dan zal je ook veel voorraad moeten houden. Richt jij je aandacht op een specifieke doelgroep met minder diverse producten, zoals de meeste startende webshops doen? Dan hoef je minder te investeren in voorraad. Omdat voorraad duur is en risico met zich meebrengt, denken veel ondernemers hier goed over na.

Veilige opslag van je voorraad

Voor een goede voorraadbeheersing is het ook belangrijk een veilige goederenopslag te vinden. Zeker als je producten hebt die niet seizoen- of trendgevoelig zijn, kun je groot inkopen en daarmee korting krijgen. Zo wordt je marge groter zodra je deze verkoopt.

Het blijft een afweging welke keuzes je maakt. Goed nadenken en marktonderzoek doen zijn belangrijke voorwaarden voor een goede voorraadbeheersing. Daarmee valt of staat het succes van jouw onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.