Home > Nieuws & Tips > (online) Marketing > Op de beurs, hoe presenteer jij jezelf?

Op de beurs, hoe presenteer jij jezelf?

op de beursSta jij wel eens op een beurs? Je wilt je bedrijf promoten voor jouw potentiële klanten. Een mix van online en offline marketing activiteiten werkt nog altijd het beste. Als mensen je alleen online zien, komen je producten minder goed tot leven. Manifesteer jij je alleen offline? Dan ben je niet met je tijd mee gegaan. Een mix van de twee geeft het beste van twee werelden. Offline marketing kan -afhankelijk van jouw product- op verschillende manieren. Op papier, in een blad of folder. Of netwerken en op de beurs staan. Het kan allemaal bijdragen aan jouw bekendheid. En dat brengt je klanten en omzet.

Marketing terugverdienen

Natuurlijk moet je alles wat je uitgeeft terug kunnen verdienen. Anders heeft ondernemen niet veel zin. Als je er geld en energie in steekt, wil je dat jouw bedrijf winst gaat maken. Maar vaak lopen de kosten voor de baten uit. Je moet dus toch risico nemen. Dat onderscheidt een ondernemer van een werknemer. Bij marketing activiteiten kun je een enigszins gecalculeerd risico nemen. Je kan immers wat je uitgeeft afzetten tegen de doelgroep die je gaat bereiken met jouw boodschap. Afhankelijk van het middel of medium dat je inzet, kun je een schatting maken van het percentage geïnteresseerden. Daar zit weer een bepaald percentage nieuwe klanten bij met bijbehorende omzet. Probeer dat rekensommetje te maken, dan weet je wat wel en niet verstandig is om te doen. Online is het vooral goed om te investeren in ‘goed gevonden worden’. Dat is minder direct dan adverteren met een online banner, maar uit een goede vindbaarheid spreekt veel vertrouwen voor de consument. En vertrouwen is essentieel voor een goede online omzet.

Op de beurs

Behalve reclame in een blad of met een flyer of folder, kun je jouw potentiële klanten ook live ontmoeten. Je kunt naar netwerk bijeenkomsten als je een dienst hebt voor de zakelijke markt. En als je particulieren wilt bereiken, kun je op de beurs gaan staan. Het is goed om je klanten af en toe live te ontmoeten. Het biedt je niet alleen de kans jezelf te laten zien, je leert er ook je klanten beter door kennen. En dat is goud waard. Kies wel heel nauwkeurig de juiste beurs met de juiste doelgroep. Het liefst ergens waar je voor honderd procent jouw potentiële klanten tegen zult komen. Want een plek op de beurs is vaak behoorlijk prijzig. Om die prijs te drukken kun je ook overwegen een stand met een andere ondernemer te delen. Producten die elkaar aanvullen, kunnen gemakkelijk samen worden verkocht. Natuurlijk wil je ook opvallen op een beurs. Je kunt daarvoor een Rollup banner gebruiken. Je kunt deze voor niet al te veel geld laten maken bij bijvoorbeeld Reclameland. En als je op de beurs staat, ga dan in gesprek met klanten. Stel vragen in plaats van alleen maar te praten over jouw product. Laat ook vooral mensen ervaren wat jij biedt, door een demonstratie of door monsters uit te delen. Houd een prijsvraag waarvoor deelnemers hun naam en e-mail achter moeten laten. Zo heb je de eerste stappen gezet naar het bouwen van een relatie. En last but not least: deel jouw kennis met je klanten. Dat geeft waarde aan jouw merk en onderscheidt jouw bedrijf van de rest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *