Goede klantervaring is belangrijkste sleutel tot succes

goede klantervaringAls ondernemer ben je altijd op zoek naar klanten. Het is echter nog belangrijker de klanten die je hebt ook voor langere tijd te behouden. Een groot deel van de tijd die je anders in acquisitie en marketing zou steken, kun je dan beter besteden aan jouw bestaande klanten. Zorg voor service en een uitstekende klantbeleving. Want een goede klantervaring is de sleutel tot succes voor elke ondernemer.

Persoonlijke aandacht

Heb jij een webshop? Daar zijn er zoveel van. Maar neem jij altijd de telefoon op als een klant belt? Sta jij iedereen vriendelijk te woord en los je elk probleem op voor je klanten? En stuur je een leuk handgeschreven kaartje mee om klanten veel plezier te wensen met hun aankoop? Je denkt misschien dat mensen vooral bij jou kopen omdat je zulke mooie producten verkoopt. En deels is dat misschien ook waar. Maar de extra aandacht die jij hen kunt geven door persoonlijk contact en goede service is vele malen meer waard. Het zal zelfs zoveel waard zijn dat klanten jouw ambassadeurs zullen worden en jij je steeds meer marketingbudget kunt besparen. Gewoon omdat jouw klanten nieuwe klanten aanbrengen. En de tijd en het geld wat je dan overhoudt van je marketingbudget, kun je natuurlijk mooi besteden aan wat extra aandacht of een cadeautje aan jouw klanten.

De beste? Of een goede klantervaring?

Neem het voorbeeld van een restaurant waar ze de allerbeste kok hebben, die de beste maaltijden voorschotelt. Als de entourage niet gezellig is of het bedienend personeel onbeleefd of hooghartig, dan zullen zij niet veel klanten trekken. De restaurants waar mensen zich thuis voelen door een goede service en waar het eten lekker is, zijn het meest succesvol. Neem nu een kapperszaak. En zijn zoveel kappers. En de meesten voldoen aan de randvoorwaarden van een kundige kapper en een comfortabele kappersstoel. En toch is er nog zoveel meer waardoor de ene kapper het altijd druk heeft en de ander soms duimen staat te draaien. De sfeer in de zaak, de gastvrijheid en toegankelijkheid. Weet de kapster jou op je gemak te stellen? Denkt zij met je mee? Krijg je lekkere koffie? En nog veel meer. Elke ondernemer, die extra zorg aan zijn klanten besteedt kan rekenen op meer succes dan verwacht. Het is bovendien wat jou als ondernemer uniek maakt. Want product, prijs en locatie kan iedereen je nadoen, maar persoonlijk contact is authentiek en niet te kopiëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.