Home > Nieuws & Tips > (online) Marketing > De voordelen van drukwerk, zoals een goede folder. En hoe maak je die?

De voordelen van drukwerk, zoals een goede folder. En hoe maak je die?

goede folderAls je producten verkoopt, spreken die voor zichzelf. Je deelt mooie productfoto’s en sfeerbeelden via social media en je staat op de juiste beurzen om jouw klanten te vinden. Maar wat als je een dienst levert? Hoe laat je dan aan een grote groep mensen zien wat je doet? Je kunt kennis delen door tips weg te geven of bijeenkomsten organiseren om uit te leggen wat je doet. Het is belangrijk dat klanten jou leren kennen. En ook drukwerk in de vorm van een goede folder is geen overbodige luxe.

Hoe maak je een goede folder, die werkt?

Hoe abstracter jouw dienst is, hoe meer verhalen je jouw potentiële klanten mag vertellen. Verhalen over de voordelen van jouw dienst. Ervaringsverhalen van gebruikers of cliënten bijvoorbeeld. Ik maakte onlangs een folder voor een klant die een app verkoopt voor retailers in de mode branche. Een specifieke doelgroep, die nog nooit had nagedacht over een dergelijke app. Omdat een app vrij abstract is, zijn er verhalen en een goed sfeerbeeld nodig om de potentiële klanten over de streep te trekken. Ik schreef in de folder naast wat de app inhoudt en de voordelen ervan ook een stukje over de passie van de ondernemer erachter. En ik verzamelde waardevolle quotes van bekende, grote klanten binnen de branche. Om dat te ondersteunen voegde ik behalve foto’s van de mensen die aan het woord kwamen ook sfeerbeelden toe, die in beeld brengen welk gevoel het werken met die app de klant geeft. Vrijheid, gemak en tijd overhouden voor je vak, waren belangrijke waarden die ik in beeld wilde brengen. De folder ging met een vakblad mee en het bracht direct nieuwe klanten.

Hoe pak je dat praktisch aan?

Als jouw product of dienst ook abstract is, denk dan eerst goed na over het resultaat dat je met jouw klanten kunt bereiken. Wat levert het op? Leg ook het gevoel vast dat jij wilt dat jouw klanten hebben, nadat zij met jou gewerkt hebben. Over de methode of de technische inhoud, hoef je eigenlijk niet zoveel op papier te zetten. Dat merken zij vanzelf wel. De meeste mensen willen weten wie jij bent en welk gevoel en resultaat jij hen kunt brengen. Schrijf je teksten zelf en laat een tevreden klant aan het woord. Laat je teksten eventueel checken door een goede tekstschrijver en vraag een dtp-er om jouw tekst en beeld samen te voegen in een digitaal document. De inbreng van een dtp-er maakt dat een folder een professioneel uiterlijk krijgt, dus sla dat niet over. Zoek liever een goedkopere drukker voor je drukwerk, zoals Flyerzone. Denk goed na over welke kleuren en beelden het beste uitdrukking geven aan jouw werk. En houd het persoonlijk. Dus voeg een foto van jezelf toe. Jouw persoonlijke verhaal in relatie tot wat je jouw klanten wilt brengen is belangrijker dan je denkt. Dus deel vooral jouw ‘waarom’. En verspreid jouw folder vervolgens op een beurs of via een geprinte media onder de juiste doelgroep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *