Administratie bijhouden als je ondernemer bent

Administratie bijhouden

Niet alle ondernemers zijn geweldige boekhouders. Integendeel. Je bent creatief, ondernemend en je kunt goed verkopen. Of je bent goed in communiceren en producten aan de man brengen via aansprekende marketing campagnes. Als je dat allemaal kan, is de kans groot dat jouw administratieve skills te wensen over laten. Maar er is hoop. Met een klein beetje discipline en een goed geordende administratie bijhouden heb je het al snel goed voor elkaar.

Zelf administratie bijhouden of uitbesteden?

Als startende ondernemer is het belangrijk om je kosten zo laag mogelijk te houden. Er zijn allerlei aanbieders voor online boekhoudprogramma’s, de een duurder dan de ander. Maar je bespaart altijd veel geld als je jouw administratie zelf op orde houdt. In ringmappen en een Excel sheet om te beginnen. Je kunt verschillende mappen een ander uiterlijk geven voor meer overzicht. Door ze te laten bedrukken bijvoorbeeld bij reclameland.be. Maar het belangrijkste is dat je alles goed op orde hebt vanaf dag één. Overzicht is namelijk een belangrijke voorwaarde voor financieel succes. En hoe netter je jouw boekhouding aan het einde van het jaar aanlevert bij je boekhouder, hoe minder kosten je eraan zult hebben. Vraag je boekhouder daarom wat de meest ideale manier is om je cijfers aan te leveren. En volg dat advies.


LEES OOK: De voordelen van ERP software: optimaliseer je bedrijfsprestaties
EN Waarom online boekhouden? De voordelen voor ZZPers


Inzicht en snelle betalingen zijn sleutel tot succes

Inzicht in je cijfers maakt dat je kunt sturen op taken die bijdragen tot het verbeteren van je omzet en je winst. Daarom is het goed om elke week een oogje op je cijfers te houden. In een Excel sheet kun je een kolom toevoegen, die een cumulatief laat zien van wat je omzet is in die maand of dat jaar. Als je daar ook de cumulatieve kosten vanaf trekt, weet je goed waar je staat met betrekking tot je winst. Werk daarom je administratie minimaal eens per week bij. Verstuur je facturen direct na levering en betaal ook jouw leveranciers zo vlot mogelijk. Alleen dan is je inzicht op elk moment waardevol. Controleer ook wekelijks of jouw klanten al betaald hebben. Is de betalingstermijn verstreken? Stuur dan onmiddellijk een reminder. Daarmee vergroot je de kans dat rekeningen ook daadwerkelijk betaald worden.

Orde, overzicht en winst

Als je post of e-mails binnen krijgt, handel deze dan zo snel mogelijk af. Liefst dezelfde dag nog of spaar hooguit een week lang taken op voor een rustig moment. Lees de post, handel deze af en archiveer. Stop alles in een mapje bij elkaar en orden dat, zodat je nooit hoeft te zoeken naar contracten, afspraken, hypotheek gegevens of abonnementen. Een hele populaire methode om goed zicht op je geld te houden is die van Profit First. Kortweg adviseert deze methode om alles wat er binnenkomt op jouw zakelijke rekening zo snel mogelijk te verdelen over verschillende bankrekeningen. Om te beginnen bij de winst. Met vaste percentages kun je zo aparte potjes creëren voor je winst, belastingen, salaris en kosten. Door de winst direct apart te zetten, kun je de kosten beter in de hand houden.

Kort gezegd geeft overzicht inzicht. Dat inzicht is belangrijk om op elk moment je acties bij te sturen en aan te sturen op succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.