Omzet laten groeien door zelfvertrouwen

Omzet laten groeienAls je gaat ondernemen maak je een plan. Je weet wat je gaat verkopen en hebt al een idee over hoe je dat aan gaat pakken. Je bent eerst druk met alle randvoorwaarden, zoals een website en drukwerk. Zodra dat allemaal klaar is komen veel ondernemers voor de grootste uitdaging te staan. Waar haal je jouw klanten vandaan en hoe laat je de omzet groeien? Daarvoor moet je -naast een goed idee en planmatige uitvoering- vooral beschikken over voldoende zelfvertrouwen. En dat kun je laten groeien door er bewust mee aan de slag te gaan. Elke ondernemer verdient een goede coach en tijd en aandacht voor zichzelf. Je omzet laten groeien volgt dan moeiteloos.

Het nadenken en de basis

Als je start met ondernemen heb je daar al een tijdje over nagedacht. Eerst is er het goede idee of de wens jouw expertise als zelfstandige uit te gaan voeren. Dan zet je de stap en denk je na over een website en laat je jouw drukwerk ontwerpen en vervolgens drukken. Als alles klaar is heb je het idee dat je het halve werk al gedaan hebt. Maar eigenlijk begint het dan pas. Hoe vind je klanten? Je weet als het goed is al wel wie jouw klanten zijn. Je schreef immers de teksten op jouw website speciaal voor jouw doelgroep. Maar hoe trek je vervolgens de klanten over de streep om jouw product of dienst te kopen? Als je daadwerkelijk in contact komt met jouw klant, komt het erop aan of je voldoende zelfvertrouwen hebt om genoeg geld te vragen voor wat jij te bieden hebt. Als je dat moeilijk vindt, besteed dan meer aandacht aan jezelf en neem eventueel een coach in de arm. Want als jij groeit als persoon, groeit je onderneming met je mee.

Omzet laten groeien door zelfvertrouwen

Vooral vrouwelijke ondernemers worstelen er nogal eens mee om een goede prijs te vragen voor hun product of dienst. En je omzet laten groeien lukt alleen met een goede prijs. Met producten is het vaak gemakkelijker. Je gelooft in een product, betaalt de inkoopsprijs. En vaak is de verkoopprijs ook al vastgesteld door de fabrikant. Maar zodra je als ondernemer jouw eigen product of dienst op de markt brengt, mag je jouw eigen ‘waarde’ gaan bepalen. En daar kan een gebrek aan zelfvertrouwen nogal eens in de weg zitten. Want wat ben jij waard? Hoe bijzonder en waardevol is iets wat jij toevallig goed kan of weet of maken kunt? Wat zijn jouw talenten waard? Dat is vaak best lastig, omdat het heel dicht bij jou als persoon komt te liggen. Het is daarom geen overbodige luxe in zo’n geval stevig te werken aan meer zelfvertrouwen. Neem tijd voor jezelf. Ga op retraite. Mediteer en reflecteer. Ga goede gesprekken aan met vrienden of een coach. Probeer je elke dag te realiseren dat wat jij kunt voor jou misschien heel gewoon is, maar voor een ander echt wat waard. Reken uit wat het kosten mag als jij hard werkt en er werkelijk van leven wilt. Want als het goed is kan jouw talent jou in je levensonderhoud voorzien. Gooi bescheidenheid van je af. Laat onbewuste negatieve overtuigingen en belemmeringen los. En ga staan voor wie en wat jij bent! Want de groei van jouw zelfvertrouwen is recht evenredig aan de groei van jouw omzet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.